Konflikthantering och diabetes

Jag läser en kurs i skolan som heter konflikthantering, det är intressant och jag lär mig otroligt mycket. I kursen är det mycket diskussioner och samtal. Jag kommer faktiskt ofta in på min diabetes under diskussionerna och kan relatera till den på olika sätt.

Det största är att folk ofta i allra största välmening vill lägga sig i min diabetes och ha åsikter om den. Jag vill egentligen fräsa ifrån och säga åt dom att "sköta sitt" men frågan är vad jag vinner på det? Här har jag ju en chans att lära och utbilda, kanske kan min snabbutbildning rädda någon annan diabetiker från en sådan komentar eller diskussion? Jag fräser inte ifrån om det utan min försvars mekanism blir att jag blir ledsen, vilket inte heller är ultimat. Inåtvända känslor blir ju fel.

Fick dock komentaren nyligen av en som står mig nära nu men som jag lärde känna i årskiftet 2011/2012, jag föreslog fika efter våran promenad och kände mig sugen och promenaden hjälper mig ännu mer åt att "hantera" en fika situation. Komentaren blev "-Är det verkligen bra för dig?". Jag vet inte vad jag skall svara, jag är myndig och har haft denna sjukdom i 17 år. Jag vet vad jag kan och inte kan, jag vet vad som är bra och inte bra. Jag styr min sjukdom,min sjukdom styr inte mig. 

Skall jag vara helt ärlig blev jag ganska upprörd av den välmenande komentaren, kände mig omyndighetsförklarad och inte alls sugen på fika. När det gått några minuter får jag dåligt samvete av att jag inte bara snällt och vänligt informerade om hur min sjukdom fungerade och att det visst går bra med en fika lite då och då. Istället blev jag irriterad, var det ett bra bemötande? Not! Men person X förstod att den hade "lagt sig i" något den inte hade med att göra och bad om ursäkt,visst kan jag min sjukdom bäst själv.  

En annan vän (mycket insatt i diabetes) frågade mig  en gång när jag berättade om att jag blir ledsen när folk i all välmening skall lägga sig i. Min vän var bestämd och frågade hur jag tänkte lösa det. Ärligt talat så vet jag inte eftersom jag faktiskt anser att jag har rätt att få äta min mat utan komentarer eller frågor, men samtidigt har ju personen som undrar rätt att få ett svar så personen i fråga lär sig. Jag vill ibland uppmana personen ifråga att läsa en bokom det, men det finns inte mycket böcker som förklarar diabetes på ett vettigt sätt,jag måste nog skriva en egen bok i sådana fall....

Hmm ja diabetes och konflikthantering har ibland mycket att göra med varandra, det blir ett svårt dilemma. Jag vill informera och vara en bra "diabetes ambasadör" men ibland vill jag bara få vara Linda i lugnan ro..

Vad tycker ni ifrågan?

//Linda


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag brukar fråga Varför inte då? när jag får höra att jag inte kan dricka eller äta någonting. Man får lite en känsla av att sätta dit dem men samtidigt blir de medvetna om att de faktiskt inte har koll och mer villiga att lyssna när jag förklarar varför jag visst kan dricka öl :)

2012-06-02 @ 13:00:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0