Diabetes,omtänksamhet och information

Igår på föreläsningen satt jag brevid en fin vän, jag känner henne inte såväl men vi har kommit bra överens sen start. Hon kan ingenting om diabetes och jag har väll inte varit så tjatig om det heller, är nog inte det med någon. Men skall bli :) I alla fall på föreläsningen blev det dags för mig att kontrollera mitt blodsocker och jag gjorde ingen deal av att dölja det på något sätt. Jag kontrollerade mitt blodsocker, fick ett resultat och sen fick jag en hand på axeln och en viskning "- Linda är allt bra?" .

Jag blev så glad att min vän var observant på vad jag gjorde och ville höra att jag mådde bra. Den känslan var otroligt skön för mig.

Efter föreläsningen förklarade jag vad diabetes var och hon förklarade att hon trodde det var sockret jag var allergisk mot, jag förklarade att jag ibland är behov av socker till och med så det vore jobbigt om jag var allergisk mot det. För en gång skull kändes det riktigt bra att förklara om m in sjukdom eftersom hon var så mottaglig på att lyssna och ta till sig. Det visade sig att hennes mamma var läkare och hon hade berättat att om en diabetiker får en känning så skall man ringa ambulans samt ge något sött. Ja det är helt korrekt. Min vänn bjöd på en chockladbit, jag tog tacksamt emot. Kanske tog jag emot för att jag verkligen ville visa att jag kunde äta den? Precis som alla andra. Jo kanske, men ja den var god också. I Sverige så har vi ordet lagom och det anser jag är en perfekt kombination med diabetes. Ta lagom mycket och överdriv inte åt något håll, då kommer det gå bra tror jag <3.

//Linda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0