Intervju på Åsaskolan

Hej!

Har varit på Åsaskolan på intervju, det var två tjejer som gick i årskurs 6 som gjorde ett arbete om at "vara annorlunda". Under intervjun kom vi fram till attt alla är unika och att ordet annorlunda inte passar in så bra hos människor.

Men men åter till diabetesarbetet, det var roligt och tjejerna berättade att dom lärt sig mycket och blev förvånade för det jag berättade trode dom inte om diabetes.

Att diabetes är en sådan sjukdom man måste hålla stenkolll på känns viktig att informera, att jag kan äta godis känns också viktigt samt att informera rent teoretiskt om diabetes känns jätteviktigt.

Jag träffade min gamla klassföreståndare också, det var roligt.


//Linda


Kommentarer
Postat av: Anna S

Vad bra att du var med i tjejernas arbete! Håller med om att annorlunda inte passar in på människor.. vem är den andra lik liksom?



Jag försöker också att informera om diabetes typ 1 för de som inte vet.Många blir förvånade när jag berättar att det inte är samma som diabetes typ 2.

Också att man kan äta sött ibland om man vill , bara man håller koll på blodsockret.

Och att det är en autoimmun sjukdom.



Jag har tyvärr förr om åren mött jättemycket fördomar om diabetes. Och ibland även fortfarande.

Det verkar som att vissa tror att man har sej själv att skylla för att man fått diabetes typ 1.

2011-05-20 @ 12:02:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0