Så väcktes ett hundintresse

Det var 2001 och jag låg på sjukhus efter krångel med blodsockret, jag sov,sov och sov. Det testades en massa prover på mig och för mig som var elva år var det en tuff tid och det var många tårar som fälldes över situationen jag var i. När läkarna inte hittade en blodåder att sticka i och gjorde försök på försök så sa jag till mamma att jag inte orkar mer, då frågade mamma mig vad jag ville ha för att kämpa på och fixa detta? Jag vill ha en hund säger jag.

Det var inte riktigt det mamma hade väntat sig, hennes tanke gick väll kanske åt den nyaste dockan eller en cdskiva. Men i paniken som var lovade mamma mig en hund bara jag skulle kämpa på. Jag kämpade på, tog mig med hjälp utav sjukhus läraren till sjukhus bibloteket där vi hittade en massa information om hundar och jag fick läsa på, måla bilder och fördjupa mig i hundar.

På mitt rum låg jag och tittade på skärgårdsdoktorn, varje avsnitt tittade jag på, ibland somnade jag mitt i men jag vaknade alltid av att skärgårdsdoktorn spelade. huvudrollen i skårgårdsdoktorn heter Willma, hon fashinerade mig och jag beundrade henne mycket.

Sjukhus vistelsen ledde mot sitt slut och jag blev lite bättre, mamma och jag hade en resa bokad till grekland för att få vila upp oss lite efter allt det jobbiga som varit, väl hemma arbetade pappa och syskonen för att hitta en hund till familjen, detta hade jag ingen aning om.

Någon dag efter resan ville mamma att jag skulle följa med till en "klädaffär", inte riktigt när vi kom fram till "klädafären" som i sanningens namn var ett familjehus med valpar fick jag träffa valpen muffins, mamma frågade om ajg ville ta hem henne, självklart ville jag det. Vi åkte hem och hade "familjeråd" där det visade sig att alla var öppna till den lilla valpen, så vi åkte ör att hämta hem henne, självklart fick hon namnet Willma.

Willma blev familjens första hund och willma visade redan ett stort uppmärksammande mot mig och mitt blodsocker, observera att hon inte haft någon träning i det alls. Willma väckte j familjen när jag hade ett kratigt blodsockerfall mitt i natten, vägrade gå  ut med mig om blodsockret var för lågt eller högt och om jag var i skolan och willma sprang mellan telefonen och mamma då visste mamma att hon snart skulle få ett samtal att jag behövde assistans av någon anledning pga blodsockret. Fantastisk hund <3.

Vi fortsatte aldrig att utbilda willma eftersom vi då fick svaret att hon inte fick utbildas pga att hon var blandras, vilket idag sos förbundet inte kan förstå eftersom dom aldrig nekat blandras hundar, knasigt. Men som tur var kom ju min chans år 2008 då jag vann bayers dremfund tävling där jag vann hela 50.000 kronor att utföra min dröm, drömmen blev ju självklart att köpa en hund som jag senare kan utbilda till diabeteshund, här är jag idag och är så tacksam för mitt hundintresse, det är så roligt att ha hund, man kommer ut och rör på sig, man tränar tillsammans med andra, den chansen får jag relativt ofta pga att jag utbildar Shiva och har fått ett stort kontaktnät där och man får en aktiv vardag vilket jag tycker är otroligt viktigt jag hade inte velat vara utan hund idag, det kan jag lova er.


Kommentarer
Postat av: Erika

Men Linda då? Willma första hund i familjen Barknertz?? Men gamla Bessie då?( eller vad nu hunden hette) Det fanns en gammal hund som var väldigt snäll när vi var väldigt små.

2011-01-08 @ 09:21:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0