Träffade någon med diabetes ;-)

På jobbet igår så frågade en utav mina arbets kollegor (jag är ju vikarie i både äldreomsorgen och handikapp) så flänger ju runt ganska mycket.
- Du driver du en blogg om diabetes?

Det visade sig att hon också hade diabetes och därmed fick vi något gemensamt!

Vi hade mycket samma värderingar och tankar, pratade om "lagom", vad som var viktigt för oss och vad vi kunde prioritera bort, det gemensama vi hade var absolut att vi inte skulle dricka tex vanlig coca cola, det känns onödigt.
Vi var helt överrens om att vi hade världens bästa diabetessköterska (Det har vi!!) och ja vi var också överens om att det är jobbigt att ha diabetes och folk har liten förståelse för sjukdomen, det är väll bara att ta insulin och inte äta socker?njaa inte riktigt va? ;-) 

Rädslan för hypoglykemi finns också med i kroppen hela tiden, det gäller att tänka, vara steget före och besegra den dumma sjukdomens strategi...

Det var riktigt roligt att träffa någon med diabetes, eller ja roligt och roligt. Det var bra för min egen skull, sjukdomen är närmare och vanligare än vad jag tror och det finns faktiskt en jag kan sitta och prata insulin,blodsocker och diabetes med.    


Kommentarer
Postat av: Anna S

Vad kul att du träffat på en annan med diabetes.

Jag känner mej "nära" andra med diabetes typ 1, alltså att de får kämpa med samma saker som jag.



Håller till 100% med om att det finns mycket oförstånd/okunskap om diabetes. Nej, många förstår inte hur det är att hela tiden parera blodsockret. Jag har en person nära mej som blir upprörd när jag får lågt blodsocker, som att jag misskött mej.

Vi som lever med sjukdomen är ju experter på oss själva. Jag gillar inte när andra lägger sej i hur jag gör.

2011-02-24 @ 10:51:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0