Pump VS Sprutor - Fråga från bloggläsare

hej! jag är en tjej som är 18 år och har haft diabetes i 3 månader. jag har förstått att du har används insulinpump ett tag? jag använder pennor nu och tycker det fungerar bra, men det verkar ju lite smidigare att ta sina måltidsdoser osv med pump. kan inte du berätta lite fördelar och nackdelar och vad du föredrar? :) vore snällt

Hej Stephanie!

Pump eller sprutor ja det är ju ett dilemma, jag själv mådde mycket bättre med pump fysiskt, jag tycker att mitt blodsocker blev mycket stabilare med pump. Och jag har ju haft pump i 13 års tid. Men nu det senaste året vande jag aldrig mig vid att ha något på mig hela tiden och jag själv kände att jag fastnade i allt och alla med slangen. Nålen åkte ut vid fel tillfällen osv. MEN det är så otroligt inviduellt när jag var yngre var pumpen min absolut bästa vän och jag grät dem gångerna jag låg på sjukhus och dem ville ta pumpen för att jag fick insulin genom dropp.

Nackdelen för mig med sprutor är att jag är så låst vid att alltid ha dem med mig, alla tycker att det är väll bara att slänga ner dem i handväskan så har du dem där, men NEJ av någon konstig anledning kan dem aldrig vara där jag tyckte jag lämnade dem.

Lantus, jag avskyr lantus för jag tycker det gör så jäklans ont och blir liksom lite nervös varje gång jag skall ta den eftersom det är som ett lotteri ibland känns det inget och ibland gör det katastrofalt ont. Insulinpumpen är väldigt liten tycker jag och det går snabbt att ta insulin.

Med pump slipper du alla sticken var eviga dag, du (kanske) får ett mer stabilt blodsocker och känner dig lite friare.

Jag hoppas absolut att jag inom en snar framtid lyckas övertala mig själv till att skaffa pump för jag vet själv att jag mår mycket bättre med det.



haha hittade en bild på en utav dem första insulinpumparna, detta ser väll väldigt checkt ut att ha pumpen på ryggen :-P






Såhär ser en pump ut idag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0