Shiva- En trygg vän i livet

Shiva- En trygg vän för livet

Med ett snabbt svängande blodsocker blir livet ganska jobbigt i längden, jag sökte efter lösningar. Min lösning blev att skaffa en diabeteshund som kan säga till innan blodsockret blir för högt eller lågt.




Det gällde att plugga på vilken hundras jag skulle ha, enligt svenska service och signalförbundet, spelade inte det någon stor roll. Jag valde att åka upp till Hedeforsens kennel i rommelanda som har schäffer uppfödning och samarbetar mycket med polisen och försvarsmakten. Givetvis blev jag total förälskad i valparna, och vilken hund som skulle bli min visste jag redan, den lilla busen som sprang på gräset och utforskade maskroser, hon fick följa med mig hem. Shiva blev hennes namn.





Nu började en lång process med valpuppfostran, tidiga mornar, uppätna skor, otroligt mycket kärlek och intensiva valpkurser.




En Service och signalhund skall vara mellan 1-3 år, så på Shivas ettårsdag efter vi ordnat med höft och armbågsröntgen (hunden skall vara helt frisk), så skickade jag in ansökan om att få komma på den obligatoriska inprovningen som hade inriktning mentaltest som hunden måste klara för att bli antagen till utbildningen. Inprovningen gick på några timmar, jag hade högt blodsocker för all nervositet men det gick bra och vi klarade oss igenom inprovningen.




Nu var det nästa utmaning, vi skulle klara en hel helg som bara bestod utav inprovning för mig och Shiva, det var en utmaning utan dess like, men gud vad roligt det var! Jag och Shiva genomförde inte helgen problemfritt, mycket mycket nervositet (= högt blodsocker). Så dagarna var ganska jobbiga även ifall dem var väldigt roliga och lärorika.



När vi klarade inprovningen så blev vi tilldelade en instruktör som nu kommer följa oss ända fram till mål, alltså från rödväst till gulväst. Man pratar om täckade hundar och en röd väst som min Shiva har idag betyder att hon är ”under utbildning” och den gula västen betyder att hunden är färdig examinerad service och signalhund.



För min del skall Shiva vara en alarmerande hund på både högt och lågt blodsocker, träningen baseras på att jag har små bomullstussar som jag tar på mig själv för att få in ”den höga” eller ”låga doften”(saliv, svett och doft), så skall hon markera på rätt doft när jag tränar henne. Allt handlar om belöning när man tränar så så fort hon luktar på bomullstussen som är ”hög” eller ”låg” så får hon mycket beröm, tillslut kommer det vara så roligt när jag luktar den doften så hon säger till själv. Shiva skall också kunna hämta hjälp om jag ligger för lågt för att kunna ta hand om mig själv och hon skall även lära sig att hämta dextrosol. Som diabetiker med snabbt svängande blodsocker känns detta oerhört tryggt och säkert att alltid ha en liten kompis som har extra koll.



Shiva kommer inte bara vara signalhund för mig, hon är en rolig hund att träna och leka med, hon håller noggrann koll på mitt hba1c genom att ta med mig på långa promenader och är en fantastisk hund att följa i livet, helt klart min bästa vän också.


Visst låter detta spännande, om ni vill följa mig och Shiva hur det går för oss kan du kika in på min blogg: attlevameddiabetes.blogg.se

Vill du läsa mer om service och signalhundar: www.soshund.se

//Linda och Shiva

 







 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0