Ronald mcdonald huset

Hej allihoppa!

Nu har vi inte hörts på några dagar, i fredags var jag och besökte Ronald mcdonald huset där jag skall börja volentärarbeta en dag i veckan. Jag blev så nedrans berörd utav det där stället, gud vad diktigt det är att det finns.

Ronald mcdonald huset finns för barnfamiljer som måste ligga på sjukhus och inte kan bo hemma kanske beroende på avstånd, sjukdoms tillstånd eller andra omständigheter.  Huset sticker verkligen ut ifrån sjukhuset och är ljust och fint, inom hus har dem döpt olika namnen efter djur i djungeln, i skogen, på savannen eller i havet. Det finns två stora ljusa fina kök där familjerna lagar sin egen mat för att det skall lukta, smaka och kännas som hemma så gott det går. Barnets sjukdoms tillstånd drabbar ju inte bara barnet det drabbar hela familjen, alla blir påverkade på ett eller annat sätt och då skall man absolut inte behva tvingas splittra familjen.

År 1995 när jag fick diabetes blev familjen från början två läger, det ena lägret var jag och mamma eftersom mamma var med mig dag och det ena lägret var lag pappa, i lag pappa tillhörde även mina två syskon Henrik och Helena. Mycket stress och oro var det både på sjukhuset och hemma, tänk om vi hade kunnat vara tillsamans på Ronald mcdonald huset! Det blev ju givetvis bättre med tiden men att inte kunna vara tillsamans med sin familj under en "katastrof tid" blir en dubbel katastrof i mina ögon, Ni som aldrig varit i den situationen kan aldrig någonsin föreställa er förän man själv är där. Chocken, kaoset och paniken som drabbar personen och dess familj går inte att beskriva i ord det måste upplevas. Jag önskar inte ens min värsta fiende min "Diabetes resa".

I Lund är det ett projekt med nyinsjuknade diabetesfamiljer som bor där och får hjälp med matlagning av en dietist berättade föreståndaren, superbra projekt! Hoppas dem inte bara pratar om "bra mat" och att man skall äta nyttigt jämt, jag hoppas dem diskuterar hur man skall "uppföra" sig när det serveras pizza, tacos och efterätter, eftersom man inte kan undvika det så är det lättare att lära sig hur man skall behandla det.

Jag skall bli volentär där, vad vill du göra för att hjälpa? Här kan du få lite inspiration: http://www.rmdbarnfond.se/Så-hjälper-du-till.aspx?ID=147




Såhär ser huset ut i göteborg, jag var på informationsmöte med tre andra blivande volentärer där i fredags.

Många Kramar från
Linda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0