Diabetes+ skola

Som alla vet ägde föreläsningen diabetes + skola rum i tisdags, det var många anmälda och alla var där i olika roller, diabetesföräldrar, diabetes asststenter, lärare, skolsköterska, volentär och jaa jag och min pojkvän var där hihi spännande blandning.

Gun Forsander som föreläste gjorde en väldigt bra föreläsning och väckte många intressanta tankar i huvudet, Gun Forsande påtalade att man faktiskt inte är mogen för att ta ett eget ansvar för sin diabetes förän man är 12 år och detta tycker jag stämmer väldigt bra, man är helt enkelt inte mogen för att ta sådana beslut som måste tas gällande blodsocker, insulindoser och rätt tänk vid rätt tillfälle.

En studie hade gjorts och det visade sig att majoriteten utav föräldrarna ger sina barn lägre insulin än vad dem borde för att undvika en känning i skolan. Katastrof tycker jag att föräldrarna nästan blir "tvingade" att göra såhär, för att kontrollen i skolan inte fungerar som den skall, det var många  som inte visste vem som var huvudansvarig för barnet med diabetes, hemskt jobbigt måste det vara att gå med osäkerheten vem som hjälper barnet vid behov, gör någon det??...

Givetvis finns det sådana guldfall då allting fungerar jättebra och alla tar ansvar osv. MEN jag tror att lägger man för mycket krav på barnet när det är i dem yngre åldrarna så kommer det en baksmälla förr eller senare då man inte alls vill höra talas om diabetes. Det kan ju bli för mycket utav det goda som sagt!


Det blev en del bra disskusioner också, min mamma var där förl att berätta om hennes "kamp" för min rättighet med att gå i skolan, sedan fylldes det på med en rektor som hade sagt till en förälder att han kopplade ihop diabetes barn med extra jobbig ekonomi och resurser, tragiskt tycker jag det är när man säger så då vet man verkligen inte vad man pratar om. Sedan var det verkligen vissa guldlägen som fanns då ett helt arbetslag hjälptes på så mycket positiva och negativa sidor visades upp.

Det var en bra kväll, nästa föreläsning funderar jag på att hålla i själv och den kommer nog att handla om diabetes + psykologi. Hur det är att växa upp med diabetes.
_____________________________________________________

Idag hade jag en ganska kraftig på morgonen, Fick hjälp att hämta en vanlig coca cola som jag slukade i ett nafs, först hämtades en cola Zero men då bad jag lite snällt om att kan du hämta en sådan där röd burk istället? fast jag egentligen hade ganska panik men inte ville stressa upp någon.

____________________________________________________________

Har även pratat med en klasskompis om klassresan vi skall göra till Valencia i tre veckor, skall lära henne hur man hanterar en glucagon spruta. Hon var jätteförstående och dte blev jag glad för, men jag var väldigt tydlig med att ansvaret är ju mitt men om olyckan skulle vara framme och jag får en så kraftig känning vill jag vara säker på att det finns någon som hjälper mig, och samtidigt vill man inte fråga vem som helst för alla har ju olika relationer till sprutor men tjejen jag frågade är lite insatt i vården så det känndes säkrast att prata med henne och som tur var ryggade hon inte tillbaka, det uppskattar jag!



Mycket att prata om:) Nu skall jag gå och äta sedan ser dagen ut som följande:

Lunch
Historia B
Cyckla till jobbet
jobba
hem
städa sova


Många Kramar från en trött Linda som vill att det skall vara helg hihihi...

Kommentarer
Postat av: Malin Widell

Hej Linda!

Jag måste bara berätta...Jag var på diabeteskliniken idag och träffade en tjej som var 27år hon hade haft sin diabetes sedan 5 år-ålder, hon hade hunnit bli blind, få nervskador, hade personlig hjälp och blind/diabetes hund dock hade hon bara haft hunden mindre än 1 vecka. Vad jag inte förstod var att någon tränade hunden åt henne?? Kanske någon lättare träning bara som att plocka upp grejer från glovet hann inte prata så länge med henne innan det avr min tur...

Lycka till med ditt och ha det så gott!

Kramar

2009-02-27 @ 15:53:45
Postat av: Tove Sundberg

Hej Linda!



Har du lyckats skriva ihop något från seminariet? Du kanske inte har haft tid då du verkar ha ganska mycket på gång hela tiden. Du kan väl mejla mig och berätta läget, kram Tove från diabetesfamilj.se

2009-03-01 @ 15:52:14
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0