Stora middagar..

Något som jag verkligen fick mig en ordentlig tankeställare på i lördags var omkring den stora middagen vi hade på riksstämman. Detvar en trerätters middag där maten serverades med jämna mellanrum. Fy tusan vad svårt det var att få in rätt tänk kring doseringen! Jag var ju i tryggt sällskap eftersom alla kände till något om diabetes, men ja det var faktiskt ganska jobbigt rent diabetesmässigt att ta sig igenom middagen. Började dosera till huvudrätten, (det var lax till förrätt och det behöver jag nästan inget insulin till) och sedan fick jag fyllapå insulinet vid efterrätten. Men det var ju nästa problem, hur tar man insulinet snyggt närman haar en tight klänning?

Hmm, vilka i-landsproblem jag har va? Men i-landsproblem eller inte. Jag behöver hitta en fungerande strategi för detta...

//Linda


Kommentarer
Postat av: Diabetes-Johanna

Ja det problemet uppstår alltid på en större bjudning/middag! Jag brukar faktiskt ta mitt insulin i låret ifall jag sitter i en klänning! Sen tar jag första dosen insulin efter förrätten och sen en extra till efterrätten för att det inte ska bli högt av det!



Men jag tar egentligen alltid mitt insulin direkt efter maten då en av mina första läkare sa att man kan ta insulinet inom 10min innan till 10min efter måltiden! Jag hade en liten insident där jag tog insulinet innan maten och sen blev jag helt kass och kunde inte äta upp. Jag gick hem från jobbet och var direkt tvungen att gå till mataffären eftersom jag inte hade mat hemma och där höll jag på att svimma eftersom bs blev ju lågt och så var jag ju sjuk! Det var helt hemskt!



Så för mig så tar jag direkt efter för då vet jag hur mycket jag har ätit och doserar efter det! ;)

2012-05-25 @ 09:03:50
URL: http://diabetes-johanna.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0