Diabetes utbildning

Idag fick Eric en gratis filmvisning som morgonunderhållning, jag erbjöd inte vilken film som helst. Han fick se filmen "Jörgen snart sex år", en söt liten film som beskriver diabetes på ett enkelt sätt. Eric behöver lära sig och jag vill ge honom verktygen för att få den rätta kunskapen. Jag vågar inte att Eric själv skall googla och hitta information, informationen är galet snedvriden på internett och det tipsas om det ena och andra som inte alls hör till min vardag och mitt liv med diabetes.

Jag ville i början inte berätta så mycket om diabetes för Eric, jag var rädd för vad Eric skulle ha för egna erfarenheter om diabetes, visste han skillnad på typ 1 och typ 2?

Det visade sig att Eric var helt öppen för att lära sig, hade någon erfarenhet sedan innan men inga kunskaper om diabetes.

Jag började med min "nyckelhistoria" och sedan fick han titta på "Jörgen snart sex år", jag tror det är bra att förklara enkelt och väl förståeligt i början, sedan kommer nog det mesta bli en erfarenhet och en vana. Kändes bra att lära Eric, diabetes är trots allt en vardag hos mig och Eric börjar mer och mer komma in i min vardag. Det kändes självklart att han skall få rätten att lära sig om diabetes men med rätt information såklart <3.

Linda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0