Varit på rätt ställe, LYSESTRAND såklart :)

Åååå jag var på rätt ställe för min del i helgen, jag var på stället där jag känner mig trygg till 110 % omringad av nära fantastiska vänner. Stället heter Lysestrand och det är det stället jag började åka på sommar diabetesläger när jag var 9 år. Det sommarlägret drivs av diabetessjuksköterskor och diabetesföräldrar samt andra inblandade en och annan dietist tex, det gjorde min mamma helt trygg att skicka med mig på det lägret. På det lägret fick jag stor kunskap om diabetes, träffade många vänner med diabetes blandannat min bästa kompis AnnaLisa som jag är supertight med än idag. Ja när man inte får komma på sommarläger längre fick man åka på skidläger och sedan var det seglarläger.

Efter seglarlägret var det ju slut med dessa "Lysestrands diabetesläger" för min del, trodde jag ja. Men blev då kontaktad av att vara med på Familje diabeteslägret som ungdomsledare, vilket var det bästa beslut jag har tagit på länge. Man är med på familjediabetes lägret, hjälper till med barnen, arrangerar lekar och aktiviteter med dom samt är med och minglar och sprider sina erfarenheter om att leva med diabetes.Vi ungdomsledare bor på vårat håll och har det socialt och trevligt på kvällarna. Det blir mycket prat om diabetes och vi lär oss av varandra. Sen är det faktiskt ganska "lätt" att ha diabetes där eftersom man lever ihop med så många andra diabetiker, alla har förståelse för en om man inte mår ok eller när man talar i diabetestermer, det är fantastiskt skönt må jag säga.

Denna helgen var till för oss ungdomsledare att vara utan familjerna och bara få vara vi, samt planera lite och hjälpa till med tips och ideér inför lägrerna. Gud vad roligt vi har haft det, för det första är det ju verkligen som att träffa sin andra familj. Känner mig så ernormt trygg i det gänget. Vi har varvat roliga saker med lärorika saker. Tävlat intensivt i en sekundjakt, haft samtal med fantastiska Agneta som är dietist, fått föreläsning om FAR (Fysisk aktivitet på recept) samt föreläsning om Extend, Extend är något jag borde börja lära mig mer om och använda mig utav, använder ni er av Extend? Vad tycker ni om det? för och nackdelar mottages tacksamt? Vet du inte vad Extend är kan du läsa mer om det här: http://www.diabeteskoll.se/ .

Jag fick även föreläsa för dom andra ungdomsledarna om diabetesförbundet och diabetesföreningen, jag hoppas jag lyckades inspirera någon!

Jag hade en ganska kraftig känning på lördag natten, det var riktigt obehagligt och jag skakade mycket av den. Men tack vare min trygga omgivning så kändes det ändå stabilt efteråt. Dom kunde stötta mig utan att bli hysteriska, det kändes tryggt. Annars så blir personerna runt om mig ofta oroliga och hysteriska (vilket jag givetvis förstår, men det blir ändå jobbigt för mig).

Åååååh vad roligt jag har haft det i helgen!!!

//Glad Linda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0