Steg i vuxenlivet..

Att flytta hemifrån är ett stort steg och enligt mig och mina erfarenheter var det lite större att flytta hemifrån och också ha diabetes. Det var tryggt att alltid ha någon att förlita sig på och jag ansåg det roligare att äta tillsammans med någon och som ni alla vet är det ju superviktigt för en diabetiker ( i alla fall för mig som diabetiker) att äta regelbundet och sunt. Som ni alla vet så separerade jag ju från ett långt förhållande förra året, vilket var riktigt tufft ur många synvinklar men om man skall se det från ett diabetesperspektiv så var det riktigt tufft för att jag lätt kan känna mig otrygg när diabetesen krånglar och att jag har lättare för att ställa mig och laga mat till två personer än att bara laga mat till mig. Det var absolut något jag var tvungen att ta mig igenom, jag valde att bo kvar ett tag hos mina föräldrar men sedan stå på egna ben, bodde i andrahand i en lägenhet från augusti-feberuari och fick chansen att prova på att bo själv, laga mat till mig själv, gå ut och promenera med Shiva själv osv. Det var nyttigt och viktigt att utmana mig själv på det sättet. Kontraktet gick ut i februari och det var dags att söka sig något nytt, kämpade mycket och fick en lägenhet i Kungsbacka som jag flyttar in i på söndag faktiskt.

Det känns fortfarande lite otryggt att bo själv, men om det är någon som faktiskt har stenkoll så är det ju jag och jag måste lära mig lita på mig själv i diabetessituationer. Jag får dock en grym hjälp från Kungsbacka medecinmottagning, sköterskan där är helt klart BÄST. Kan ringa henne om allt, hon svarar så gott hon kan och stöttar upp i svåra situationer. Sen har jag ju också Shiva som kan hjälpa mig att känna av och mitt eget mående känner jag ju faktiskt otroligt bra idagsläget, vilket känns underlättande och bra. När jag flyttade till andrahandslägenheten så märkte jag att mamma hade fyllt på mitt lager med druvsocker i små fina skålar, fin tanke underbara mamma hihi..Hon vill inte lägga sig i min diabetes, men lyssnar gärna och hjälper gärna till om jag frågar.

På söndag flyttar jag in i min nya lägenhet och jag tänker vara nogran och se till att jag har mat i kylen, välfyllt skafferi samt snabbtillgängligt dextrosol. Kanske borde jag köpa ett gäng Extend, det kanske förhoppningsvis hjälper mig att få en stabilare vardag. Jag måste prova och utvärdera..Tur för mig så kommer jag bo precis vid en motionsslinga, vilket resulterar i att jag har promenader lätttillgängliga och det är ju något jag inte får glömma, hur viktigt det är för mig att leva aktivt fysiskt, det stabiliserar mitt blodsocker. Ja att flytta hemifrån är ett steg in i vuxenlivet och jag har ju faktiskt min lilla fyrbenta bästa vän Shiva med mig, det kommer bli grymt, jag längtar <3

//Linda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0