Besök hos Maria

Hej :-)

Idag började dagen med ett besök på diabetesmottagningen, det var fösta gången jag fick betala för besöket. Det får man göra här i Kungsbacka när man är 20 år fyllda. Jag fick ett kort som hette "högkostnadskort" när jag kommit upp i en kostnad på 900 kronor fick man gratis vård till nästa år från dagen man fick kortet, så för min del blir det 3/1-2012. Gjorde mig faktiskt inte så mycket att jag fick betala för besöket, man är la kanske lite stolt fortfarande för att man äntligen är 20 haha..Besöket hos min underbara diabetessköterska Maria ger mig så mycket så en 100 lapp är hon absolut värd.

Hba1c hade gått upp, men det är ju inte så konstigt när det varit som det varit, ha ju krånglat mycket för mig det senaste, har varit jobbigt sen min sjukhus vistelse och så har det varit lite ostrukturerat schema, min diabetes gillar regelbundenhet. Det var också första gången mitt hba1c mättes i det nya internationella måttet, kul att Sverige hänger med i utvecklingen på det sättet.

Man blir ju klart lite ledsen när det inte fungerar så som jag vill och strävar efter, det är så såvrt att hitta det där "lagom" som är min strävan, men ja jag skall inte ge upp och skall absolut göra mitt bästa för att få lite bättring.

Nu när det börjar gå mot lite ljusare tider har jag ju lättare att gå på långpomenader med Shiva och det gör stor effekt på blodsockret, tog en direkt efter jag kommit från sjukhuset. Är bra för både mig och Shiva. Sen så skall jag absolut ta upp träningen på curves igen, försöka hitta något strukturerat schema. Dock mycket svårt när man jobbar så oregelbundet som jag gör. Jag och AnnaLisa har pratat om att köpa ett simkort och gå o simma en gång i veckan, det kan ju vara både roligt och givande.

Sen mer mätningar, mätningarna är ju en bra guideline för nästa steg. Men ja det är svårt tycker jag och man tänker mycket, jag blir lite nervös av alla mätningar och oro höjer vädet, måste gå förbi den "bommen" på något sätt.

Skall höja måltidsinsulinet också från 4 till 5 enheter.

Fick en ny tid hos underbara Maria, hon coachar, hjälper till,råder och visar tydligt att hon vill förstå hur det är att ha diabetes, hon är verkligen ingen översittare som "tror" hon vet. En riktig pärla!

Ja jag har lite och pyssla med som ni förstår och ja ännu en gång måste jag hitta lagom, får inte bli för överdrivet åt något håll.

Stor kram till er

Linda

Kommentarer
Postat av: Emma

Går du på kba medicinmott?? Isf går vi hos samma Maria! Visst är hon underbar! Känt att jag haft jätte bra stöd där redan från början så himla skönt när rätt person jobbar med rätt sak!

2011-01-04 @ 20:17:27
URL: http://emmazorro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0