Dubai is awsome!

Heej!

Jag är på "youth leader programe" i Dubai, det är SJUKT mäktigt må jag säga. Detta arrangeras utav IDF (internationella diabetesfederationen) i samband med deras stora kongress. Samanlagt är det 14000 delttagare på kongressen från länder i hela världen. Youth leader programe har bestått av att vi lärt oss sjukt mycket om ledarskap,organisation och fått lyssna på många intressanta föreläsare. En utav föreläsaren eller " the faculty" som dom kallas för här är faktiskt från Sverige. Han har uppfunnit ett intressant diabetes hjälpmedel, det skall jag berätta mer om när jag landat i Sverige. Jag har verkligen lärt mig att man kan faktiskt göra exakt vad man vill, bara man har rätta motivationen och tålamodet. Alla som deltar i programmet har diabetes, det är sjukt intressant att höra hur mina andra nyfunna vänner har det med sin diabetes i deras hemländer. En sak kan jag enkelt konstatera att jag är tacksam att om jag ändå skulle få diabetes så fick jag det i Sverige. Det är ABSOLUT inte självklart med kostnadsfritt insulin och blodsocker vill jag lova. Här finns folk som betalar dyrt för att få tillgång till sitt livsviktiga insulin, här finns folk som får räkna blodsockerstickor så det räcker för hela månaden. Det är nu jag verkligen förstår innebörden av projektet livetsgång som vi gjorde i september månad.

Kongressen är sjukt mäktig, det är alltså 14000 delegater som deltar, att jag fick chansen att deltaga på detta är jag enormt tacksam för. Jag har träffat människor som verkligen lyckats trots sin sjukdom, jag har träffat människor som motiverat mig till att få rätt på mitt blodsocker, människor som förstår att det är svårt att kontrollera ett svängande blodsocker, människor som gjort fantastiskt spännande saker trots sin diabetes. Den skall inte få hindra, bara motivera och lära.

Jag vet att Ragnar Hanås är här, men jag har inte sett till honom,, är ju som sagt 14000 personer här.

Igår sov vi i öknen hela gänget, det var sjukt häftigt. Jag låg på en madrass med en sovsäck under bar himmel, fantastiskt. Vi red på kameler, satt runt öppen eld, dansade,sjöng och jag talade med människor från hela världen. Jag har bara ett ord för detta: Mäktigt!

Jag och Jenny har också suttit ner och planerat projekt och ungdiabetes, vi har mycket spännande saker att vänta vill jag säga, håll utkik!

Jag trillade när jag skulle gå ur taxin så jag har ont i min fot så tar det lite lugnt på rummet idag (första kvällen man har möjlighet att bara vara, underbart uppskattat), schemat har varit grymt hektiskt!

Tack Diabetesförbundet för ni lät mig deltaga på detta fantastiska event!

Linda



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0