Regionkonferens VÄST

Halloj!

Nu är jag på hemma plan igen, vilket känns skönt men är hemma med massa energi att lägga på diabetesförbundet och speciellt  inom den västra regionen då eftersom det VERKLIGEN behövs och föreningarna är så villiga att hjälpa till.

Dagen idag började med frukost klockan 8 och sedan var min föreläsning om ungdiabetes nästa på schemat, men det gick jättebra och jag behövde inte vara så nervös, men man blir ju alltid lite nervös innan man skall gå upp och prata inför folk. Men jag tycker jag fick fram ett bra budskap, UngDiabetes skapar mötesplatser för unga med diabetes, för att lyckas behöver vi lokalföreningarnas hjälp!

Efter mig var det dags för svenska diabetesförbundets ordförande Margareta Nillson att tala om förbundet och förbundsfrågorna.Diabetesförbundet idag är 25000 medlemmar,vi måste bli fler!! Hon berättade om upphandlingarna som håller på och drabbar oss diabetiker (jag som är kungsbacka bo har inte kännt av dom alls). Men en sak som jag tror alla vi diabetiker är överens om , kvaliten måste vara avögrande för våra diabetesprodukter, inte priset!. Den frågan verkar ju vara något som diabetesförbundet driver stort.

Sen så var det dags för det som jag väntat på hela helgen, nämligen föreläsning med Hannah Helgegren som är legitimerad dietist, förbundsstyrelseledamot och fd rådsmedlem i Ungdiabetes. Hon pratar så GRYMT bra om mat och diabetes. Det blir lättsamt, positivt och peppande. Hon nämnde något som jag aldrig kommer glömma Varför 9 poäng  är bra, jo det är nämligen de antal poäng som ordet lagom ger i alfapet hihihi fiffig föreläsare ;-). Lagom poängterade hon så otroligt mycket och jag står bakom otroligt. Man skall också äta tre portioner fisk per vecka.

Förbundet gjorde också en undersökning under helgen och alla deltagare på konferensen fick svara på vad dom tycker sin förenings största uppgift är, svaret blev, intressepolitik, medlemmar, utbildning, informera, skaffa nya medlemmar och arrangera samankomster. Vad tycker ni är ett viktigt ämne för diabetesföreningarna att jobba med?

Stor Kram Linda

 




Björn (min ungdiabetes kollega) sitter och jobbar.


Hannahs föreläsning om diabetes och kost


Björn uppe och talar


Dom asgrymma killarna som stod för underhållningen på lördagkvällen!!


Kommentarer
Postat av: Malin

Hej Linda, Jag laser din blogg ibland du verkar saa angagerad och aktiv. Nar det galler diabetes och kost ar detta sa viktigt och aven interessant. Ett problem som verkar vara sa fruktansvart tabubelagt ar foljd sjukdomen "gastropares" Kanske kan du vara en upplysar gallande detta viktiga amne? Eva Olausson fran Salhgrenska Sjukhuset ar valdigt insatt och intresserad av detta... Hoppas du nagon gang kan upplysa detta amne???

Lycka till Malin

2010-10-18 @ 14:26:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0