glömt berätta..

Heej :-)

Förra veckan råkade jag ut för en SÅÅÅ jobbig kommentar som jag vill dela med mig av:

Jag sitter och berättar för en person som inte känner till något om diabetes att världsdiabetesdagen äger rum den 14:e november och anledningen till detta uppmärksammandet, blandannat säger jag "Två barn i Sverige får diabetes  typ 1 varje dag".

En kvinna som är på samma träff som jag utbrister "Det beror på kosten!!", detta gör mig så ledsen att jag och min sjukdom är så missförstådd. Min typ 1 diabetes beror inte på vad jag ätit, det var inget socker som gjorde detta mot mig.

Då började jag med det "vanliga", det finns två olika sjukdomar som heter diabetes typ 1 och typ 2, typ 2 KAN bero på kosten och kan underlättas om man lägger om den och motionerar mer osv.

Jag är så trött på detta missförstånd,varför har sjukdomen så lika namn?

Hmm...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0