Även diabetiker är myndiga

Förbud, ja i diabetesvärlden kretsar mycket kring ordet förbud anser jag. i min "diabetesvärld" försöker jag undvika förbud och se till prioriteringar istället. Vad är mest värt?

Vi diabetiker får ofta höra, "-det där får väll inte du äta??", "-Det där borde väll inte du äta?", "- Borde du verkligen träna så intensivt?", "-stressa inte,då får du högt blodsocker", "Du måste ta ett blodsocker innan du går".

Ja många måsten, inte och borde du verkligen? Jag som har haft diabetes så länge ser verkligen att människor inte menar något illa, alla vill väl och det helt enkelt är "för mitt eget bästa". Ibland glömmer dock folk av att vi diabetiker också är myndiga och kan ta egna beslut och oftast vet vi konsekvenserna av situationen, mer än den där "icke diabetikern". Alltså är det viktigt att kanske inte lägga sig i alla andras liv utan tänka på sin egen situation,men samtidigt påvisa att man finns där, bryr sig och vill den andra väl. Vänd på orden ibland och visa dig intresserad istället. Ibland känner man sig som en bandit om man står med något sött i handen och personen brevid högljutt utbrister "DU ÄR JU DIABETIKER, DÅ KAN VÄLL INTE DU ÄTA SÅDANA SAKER???" eller varför inte den andra varianten där människor försöker vara lite komiska "Asså nu är det dags för diabetikern att synda!!". Då får man ofta påminna personen att vi lever på 2000 talet ;-)

Så vart vill jag komma med detta inlägg?

Helt enkelt, det är mycket förbud i diabetesvärlden och okunskap. Är det något du inte är säker på fråga lite försiktigt eller lägg dig inte i, ser du att en diabetiker står och äter något gott så kan den troligtvis göra det, annars så skulle den inte äta det.

Även diabetiker är myndiga!


Kommentarer
Postat av: Zandra

WORD! Man blir trött på det till slut som du säger, även om man vet att de menar väl.. Detta är vanligt förekommande bland äldre människor som tror att de vet bättre än en själv som levt med sjukdomen i 18 år..

2010-10-17 @ 21:41:14
URL: http://finest.se/ariona
Postat av: Maria

Jag håller verkligen med.

Man känner sig som att man blir ertappad med fingrarna i syltburken, som om man gör ngt fel.

Jag vet inte om jag e helt fel ute men jag anser mig inte förvägra mig själv ngt nu när jag behöver ta insulin. Jag äter som jag gjorde innan och då åt jag väldigt sällan gottepåse och annat sött. Jag äter det jag är sugen på i den mån jag känner att det är värt en extra spruta =)

2010-10-18 @ 15:21:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0