Hund- Shiva

Hej!

Har fått många frågor om Shiva det senaste så tänkte prata lite hund i detta inlägget, en viktig sak för mig med Shiva är att hon får ett bra och stimulerande liv. Jag försöker alltid se till så Shiva får bra med promenader och då skall det minst vara två utav den lite längre sorten per dag. och en längre period för mig är 45 minuter ++ . Sen så skall det aktiveras, Shiva ÄLSKAR ju att leka och skulle kunna springa efter bollar och leksaker som jag kastar i flera timmar i streck, men hon behöver tänka och arbeta för att bli riktigt trött.

Shiva tränar ju diabetesträning som kräver mycket tankekraft ifrån henne, hon skall hämta väskan, hon skall dofta på diabetesdoften-ta flärp, hon tränas på att larma. Detta ger henne mycket aktivitet och hon blir trött utav det. Därmed har jag stillat ett aktiverings behov som hon behöver få utlopp för.

Sen så har jag två aktiveringsspel där hon skall leta efter godis,flytta på saker och därmed få sin lilla köttbulle bit. Det är så roligt att se henne tänka!

För att få henne fysiskt trött och även att hon skall få göra något hon verkligen gillar så går vi på hundsim så ofta vi kan, vi går på www.hundiharmoni.se som verkligen är ett hundsim att rekomendera, visst det kostar pengar men det är verkligen värt varenda krona och ni skall se Shiva i vattnet hon ser så nöjd ut!

Sen så försöker jag anmäla oss till kurser så hon får lite andra utmaningar på nya miljöer,prova på saker som hon inte gjort innan som när vi gick på agilityn. Vi har också gått olika lydnadskurser och går även på gruppträningar när det finns möjligheter till det. Jag och Shiva har ju även fått träningskompisar nu, Josefine och swatch vi ses ibland för träningar eller bara gå en promenad ihop. Det stillar både mitt och Shivas behov, jag ÄLSKAR ju att prata hund och har ju tyvärr inte så många som är intresserade utav att göra det med mig så jag är så glad att jag och Josefine kommer så bra överens, vi har på agendan att vi skall klara av en kattträning, både Shiva och swatch är ju inte så förtjusta i katter och så skall vi ha lite miljöträning i centrala göteborg, Shiva är ju ganska härdad med just att åka buss och pendel det har vi hjort sen hon var valp, nu har jag ju körkort så förhoppningsvis behöver jag ju inte utsätta mig för det så ofta längre, men det är bra för Shiva att kunna.

Det som är viktigt också är att lära sig att ha det lugnt och kanske lite tråkigt ibland, jag tar med mig Shiva ut ibland och sitter på en parkbänk, har med henne hos kompisar och då är kravet att hon skall vara lugn och ligga vid min sida och vi har ju också gått  en massagekurs med Shiva där både jag och Rickard var med, vi fick lära os s mycket om hundens kropp,behov och hur man erbjuder hunden en massage, Shiva ÄLSKAR att få massage och det har verkligen en lugnande effekt på henne. Det gäller nog helt enkelt att fördjupa sig i sitt intresse som i mitt fall är hund.

Något som jag har provat på som kanske är lite tabu i vissa ögon är att jag haft en hundkommunikatör hemma som ja provat på Shiva, jag tycker det var en häftig upplevelse, vissa tror på det och vissa gör det inte för min del så anser jag att det var häftigt och jag är en utav dom som tror på det men det måste man inte göra hihi! Men jag fick mig små tankeställare hur jag kan utmana Shiva och vad jag kan erbjuda henne. 

Lite om Shiva:
Shiva är en renrasig schäffer och ungefär 2 år och 8 månader från Hedeforsens kennel i Rommelanda utanför Kungälv (www.hedeforsen.se), hon älskar när jag utmanar henne i att hon skall prestera genoma att hämta saker,leta upp saker och när hon får chansen att vara stolt!

Med mat så är jag inte rädd för att prova olika sorter men jag försöker läsa mig in på dom olika hundfodernas innehåll och erbjuda henne ett bra alternativ, hon får alltid mat för aktiva hundar.

Det är viktigt att erbjuda sin hund saker och jag hoppas jag gör rätt och tänker rätt när det gäller Shiva <3















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0