Månadens profil till hedeforsen

Hej!

Shivas kennel har bett mig skriva månadens profil till deras hemsida, blev färdig nu och självklart får ni ta del utav det:

Shiva- en hjälpande hand i vardagen

Nu var det våran tur att berätta om oss, mig och Shiva (Hedeforsens Åfelia). För cirka treårsedan fick jag ett samtal att jag kommit vidare i en tävling där 50.000 kronor stod på spel , pengarna skulle användas till att följa en dröm man hade, min dröm var att köpa en alldeles egen hund och utbilda henne till min diabeteshund.

En diabeteshund skall hjälpa sin matte att hålla koll på blodsocker och även kunna hämta hjälp, dextrosol  vid för låga blodsocker. En otrolig trygghet för mig som börjar bli ”stor” och skall ta steget från mamma och pappa för att gå in i vuxenlivet.

Tro det eller ej men jag vann tävlingen och det blev dags att köpa hund. Eftersom min bror varit hundförare under sin militärtid i lumpen blev Hedeforsen genast ett alternativ att kolla upp och självklart hade dom valpar som vi åkte och kollade på. Jag blev helt såld och fastnade med en gång för den underbara Åfelia som idag heter Shiva. Shiva fick följa med hem och under ett år jobbade jag upp lydnad,fokus och uppfostran så att Shiva skulle kunna börja utbildningen inom svenska service och signalförbundet som ansvarade för diabeteshundutbildning. För att bli antagen var man tvungen att ha godkända höfter och armbågar, och genomgå ett mentaltest. Det var en otroligt nervös och kämpig tid men även där fick vi ett godkänt och blev tilldelade en instruktör för att påbörja utbildningen, den huvudsakliga utbildningen skulle skötas utav mig men med handledning utav instruktör.

Cirka en dag i veckan nu under nästan ett år har vi träffat våran instruktör från svenska service och signalförbunedt och tränat Shiva i olika diabetesmoment, bland annat att hon skall lära sig doften på högt och lågt blodsocker,lära sig ”larma” på mitt komando till andra människor, hämta insulinväskan och den allmänna hundlydnanden, det går jättebra och hon uppfattar mer och mer för varje gång vi tränar.

Doftträningen går till såhär:

Jag har ”samlat” på mig min doft under lågt och högt blodsocker genom svett,saliv och hud på bommulstussar och här blandade vi in klickern. Vi klickade,berömde och gjorde bomullstussen mycket värdefull och sedan har Shiva en flärp i sitt halsband som hon fått lära sig ta i munnen som påvisar att doften är här och jag borde kolla mitt blodsocker.

Larmningen går till genom att hon har en sele med flärp i en lina som  hon tar i munnen,springer fram till närmaste person,lämnar över och skall jobba för att få med personen, är det en hundrädd människa hon lyckas hitta skall hon ”ge upp” och ta sig till nästa som hon då förhoppningsvis får med.

Uöver diabetesutbildningen så har jag ju fått ett helt nytt intresse, vi går och hundsimmar,agility och går på många kurser för att komma ut,bli tightare som team för hon är ju inte bara en hund, hon är ju helt klart min allra bästa vän!

Följ gärna min blogg där uppdaterar jag mycket om Shiva: attlevameddiabetes.blogg.se

Gå gärna in och kika på svenska service och signalförbundetshemsida: www.soshund.se

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0