Diabeteskunskap

Idag under tacomiddagen frågade jag mina vänner om dom visste om att det var världsdiabetesdagen på söndag. Njaa dom hade koll på att det var farsdag på söndag men absolut inte världsdiabetesdagen och en sa "Jag tror man måste vara nära annhörig till lnågon med diabetes för att känna till sådant". Han hade ju så rätt men det är ju så synd att det skall vara så. Varför kan vi liksom inte göra något stort utav denna dagen för en gångs skull? Varför kan det inte stå i alla kalendrar? Jag tycker vi skall uppmärksamma diabetes tills vi får in kunskapen hos varenda människa i världen!

Tänk om man hade lektioner i skolan om diabetes, det är på tok för mycket fördommar om sjukdomen jag har och lever med varje dag och tänk vad bra det hade varit och vad ökad kunskapen hade varit om barnen lärde sig rätt info i skolan och bara kan säga "Jaha du har diabetes", när dom ser mig ta ett blodsocker eller en insulinspruta.

Det var kul att jag tog upp frågan på middagen idag, det gjorde att jag fick en chans till att öka kunskapen hos tre stycken till om sjukdomen och göra diabetes liiiiiiiiiiiite mer uppmärksammat, många bäckar små...



Kommentarer
Postat av: Cissi

Erbjud dig att föreläsa på skolor.



Skicka in tips till lokaltidningen så att ett sådant arrangemang som världsdiabetsdagen kommer med i "händer i veckan", det är gratis för föreningar och ibland skriver de en artikel också = ännu mer publicitet.

2010-11-17 @ 15:11:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0