Diabetesgala borde stå på tur

För några dagarsedan var det "Rosa bandet galan" och den var så fin och samlades in miljontals kronor för bröst cancer forskning, vilket var otroligt fint och givande att se. Man fick se otroligt fina inslag,höra sorgliga berättelser,hörza professorer och forskare uttala sig och mycket mer.

Vet ni vad?

Nu när vi haft bröstcancer fonden tycker jag att det är dags för diabetes att uppmärksammas på liknande sätt. Jag LOVAR er jag skulle kunna fylla hela lisebergs hallen själv med gäster, hitta "berättelser" att uppmärksamma och peppande folk att visa. Det svåra är ju att folk tror att diabetesgruppen är för liten för att uppmärksammas på detta sätt, ja jag önskar det att diabetesgruppen var så liten men det är den ju verkligen inte, diabetes ökar läskigt snabbt i samhället och vi behöver göra något åt denna snabba ökning. Forskningen går ju framåt den med, hittade en bild på en insulinpump, måste vara en utav de första som uppfanns, tänk idag, idag är dom små och behändiga har många fantastiska funktioner!

Forskningen går för långsamt, när jag fick diabetes 1995 så lovade diabetesläkaren att diabetes gåtan skulle vara löst inom 10 år,  ja här står jag 16 år senare fortfarande med diabetes.

Något som är viktigt att poängtera är att det aldrig någonsin går att jämföra sjukdomar för man kan aldrig sätta sig in i hur någon annan mår eller känner sig, man kan bara föreställa. Går inte att säga "Tur att du inte hade den och den sjukdomen istället", det får jag ofta höra att jag skall "skatta mig lycklig" över att det "Bara" är diabetes. Och det gör mig så himla ledsen eftersom det tyder på vilken okunskap det finns när folk kan uttala sig på ett sådant sätt.  För mig är diabetes "bara" ett par sprutor per dag, nogranna blodsocker kontroller, måltider att hålla,blodsockersvängningar att ta ner/upp, rekyler mm. Inte så bara det..

Vad säger ni? Nu är det väll dags att ta striden för en diabetes gala? Hur skall vi göra för att ro det önskemålet i land??

Linda


Kommentarer
Postat av: Nora

Linda! Jag satt och tänkte precis samma sak när jag såg rosabandet-galan! Det är fantastiskt vad media kan göra och jag tycker att vi ska ta upp kampen för en daibetesgala! Jag är med och kämpar!

2010-11-01 @ 20:20:10
URL: http://noragyll.blogg.se/
Postat av: Nora

Hej vännen! Just nu försöker jag att samla in bilder som ska illustrera det som är bra med diabetes. Vore kul om du kunde skriva om det på din blogg så att fler kan vara med. Vi ska göra diabetes till något som är bra!

2010-11-04 @ 14:04:01
URL: http://noragyll.blogg.se/
Postat av: Nina

Hejsan. Ordnas det en sån gala i Sverige så lovar jag hämta med mej givmild publik från andra sidan Östersjön!

2010-11-04 @ 14:24:27
URL: http://livetmeddiabetes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0