Kennelläger

Hej :-)

Nu är vi tillbaka från ett fantastiskt Kennelläger i Jönköping, det var riktigt roligt,intressant,spännande och fantastiskt. Jag har fått uppleva och se saker som både andra och min hund klarar av som jag aldrig trodde skulle vara möjligt.

Vi kan ju börja med den intressanta saken som hände i torsdags tidigt på morgonen innan jag och Shiva åkte till lägret, då satt jag på min säng och tittade på min laptop, hon satte sig mitt emot mig och stirrade mig in i ögonen, när jag putte bort henne från sängen så satte hon sig ännu en gång mitt emot mig och då blängde hon mig i ögonen och sedan satte nosen på min axel, det var precis som hon ville säga. Snälla matte kolla blodsockervärdet allt är inte ok. Blodsockret var högt 15.3 och krånglade sen hela dagen. Kan ni tänka er, hon börjar uppfatta obalansen ( tro inte att jag är för optimistiskt nu, det kommer mera!!).

Vi åkte med 8:15 tåget in till göteborg där vi skulle möta Lena som vi skulle samåka med upp till lägret. Jättetrevlig kvinna som hade schäfferhunden Julia, Julia skällde lite på Shiva när Shiva skulle gå in i bilen men det gick allt bra ändå. Vi var framme på lägergården vid 11 tiden och här börjar jag känna mig fruktansvärt vilsekommen, vart sjutton har jag hamnat?? En massa schäffrar, hundfantaster, jag och Shiva. inte en kotte utan uppfödaren vet att jag är diabetiker och "ingen vet nått om diabetes" ångesten började krypa fram.

Kände inte någon och började förtvivlat längta lite hem, men den känslan kom bort jättefort när Lena tog tag i mig och presenterade runt mig och sedan åkte vi för att handla lite mat eftersom middagen inte var förän klockan 17:30. Där pratade vi,åt en halvspecial och tittade på alla hundarna sedan tog vi en långpromenad med våra underbara jyckar och pratade en massa hund, det gillar jag!

Fredagen delades vi in i grupper och åkte ut och la spår,gick spår åt våra hundar och följde varandras spår. Det var roligt att se, speciellt dem som är riktigt duktiga och tävlar i det. shiva tog de flesta spåren men hade lite svårt att släppa "bytet" hon hittat, det ville hon bära i munnen och vara stolt över givetvis, men jag fick igång henne att fortsätta. 

När vi fikar så blir Shiva otroligt gnällig och

Vi var hemma vid 3 tiden igen då passade jag på att ta en mysig långpromenad med Shiva och sedan vilade vi på rummet innan maten, efter middagen hade jag blivit tillfrågad om att föreläsa om Shiva och vårat diabetesarbete, det var intressant och roligt att få delge andra så viktig information, många tyckte min berättelse var rörande  och intressant. Jag pratade mycket om tryggheten jag känner sen jag fick Shiva vid min sida och hur man arbetar med att utbilda diabeteshundar.

Jag avslutade med att berätta om att jag fått stora drömmar att utbilda mi till polishund förare efter jag fått Shiva men att diabetesen sätter stopp för detta, tro inte att det sitter en polis i gruppen och som sedan kommer fram och erbjuder mig att komma på ett studiebesök så jag får se hur dem jobbar med sina hundar, hur coolt som helst ju. Jag tackar och bugar ödmjukast, självklart vill jag detta.

Sen blev det tipspromenad, jag vann inte men det var roligt ändå :-)

På lördagen så blev det spår och uppletande, det var roligt och intensivt. Jag följde med på allas spår för att se hur dem jobbar med sina hundar, sjukt intressant att hundarna kan ha dessa fantastiska nosar.

Vi var hemma vid halv 5 då var det Shiva rastning och vila på rummet som gällde innan maten.

På kvällen föreläste kenneluppfödaren om hundar och deras mentalitet, mycket intressant,givande och spännande.

Söndag alltså idag, vi åkte upp till Mullsjö Kennelklubb och körde lydnad med hundarna. Jag fick se dem som tävlar med sina schäfferhundar, det var riktigt grymt att se dem jobba. Jag och Shiva skall träna in några moment bara för skojs skull. momentet krypa bland annat, det såg lite roligt ut. Är ju såå viktigt att aktivera och engagera

Shiva kan ju absolut ingen tävlingslydnad men dem som kunde lärde oss grunden i linförhet, det var otroligt roligt att dem engagerade sig så i oss.

helgen slut, alla tackar för oss :-)

Lite diabetes nu:

Blodsockret har svajat ordentligt, har ju varit mycket aktivitet och oregelbundenhet i mat, jag var tveksam på om jag skulle klara av en dag i skogen 9-16:30 med bara smörgåsar och yoghurt. Så jag packade med mig ett gäng festisar, bullar,risifrutti..ja rubbet :-) Även om blodsockret svajade så klarade jag av det och det blev jag otroligt stolt över.

Shiva reagerade på mitt låga värde genom att gny och blänga på mig, när jag inte fattade det märkte jag att hon sökte dem andras kontakt, då kollade jag mig och hade för lågt blodsocker. Grymt bra om hon börjar sakta men säkert reagera på värderna. Godis och beröm!


Hur söt är inte den här lilla underbara valpen, som heter Gustaf?? hihi


Föreläsning om hundars mentalitet

Jag lyssnar idell öra men är MYCKET trött haha


Hunden Spike ute på spår







Kommentarer
Postat av: Maria & Diezel

Vilken rolig helg ni haft du och Shiva. Duktiga Shiva som markerar ditt blodsocker flera gånger!!!! Imponerande!



Kramar från oss i Moliden

Maria & Diezel

2010-05-31 @ 20:29:35
URL: http://diezelkillen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0