Projektarbetet

Vet ni vad jag skulle gjort ´nu efter min student om det hade gått? Åkt runt och föreläst i hela halland, på daigs, skolor, föräldramöten, jaa you name it. Om just hur det är att ha diabetes. Det är så sjukt viktigt att det kommer ut för denna jävla okunskap som finns i vårat fina I-land sverige är sjukligt dålig, man borde skämmas.

Att ha diabetes och vara liten är tufft för man vet egentligen inte ett skit om vad det innebär mer än att man måste ta insulin och äta nogrant?mycket?lite? jaa det är frågan för det är ju olika varenda jäkla dag. När man hör att diabetesbarn blir förnekade assistenter eller extra resurser i skolan blir jag mörkrädd, hur vill politikerna att barnen skall växa upp? I total rädsla och inte vilja gå ut på rasten för att man är rädd för sitt blodsocker. Eller att man vill ha mamma med sig överallt?

Jag tycker det är vidrigt när folk bara skjuter problem mellan varandra när sådana saker uppkommer, man kan inte se barnen med diabetes som en extra kostnad man måste se dem som en möjlighet att lära sig, tyvärr minskar ju inte antalet diabetesbarn.

Min mamma fick koppla in en advokat för att jag skulle ha rätten att gå i skolan alltså att följa skollagen, för det är ju skollag att gå i skolan ifrån årskurs 0-9, det står i skollagen att alla barn har rätt till en säker skolgång, men det är ju sjukligt osäkert att låta barn med diabetes vara ute helt själv på rasten och på lektionen om barnet med diabetes behöver lärarens hjälp med diabetesen, vad skall dem andra barnen göra då?? Att det skall vara så jäklans svårt att fatta att barn med diabetes också har rättigheter.

Mitt och AnnaLisas projektarbete var att göra en dokumentärfilm om barn med diabeteshjälp i skolan, dem familjerna vi fick följa hade olika berättelser och tilväga gångsätt, ena mamman fick söka runt skolor som kanske skulle kunna ta sig an hennes "diabetes barn", nej fyttitusan bättre kan vi sverige!

Nej jag önskar mig ett år där jag riktigt fick skaka runt skollagarna, åka ut i skolorna och sätta press på politikerna. Man skall inte stänga ute någon ifrån samhället och det gör man genom att förneka diabetesbarn en bra lösning.

Hur många fler föräldrar skall behöva hålla sina barn hemma för att det skall hända något i skol världen??

//En frustrerad Linda som behövde få ut sina tankar

Kommentarer
Postat av: AnnaLisa

Stämmer in helt och hållet!! Jaa tycker du ska ta dig ett sånt år!

2009-05-15 @ 01:21:59
URL: http://annalisaochx.blogg.se/
Postat av: Emelie

Just do it! :)

2009-05-15 @ 11:44:20
URL: http://www.foxinabox.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0