Tips!

Hejsan!
På barngruppen förra året visade vi denna filmen som handlar om diabetes och dem går verkligen ned till barnens nivå så man verkligen förstår vad det handlar om, mycket viktigt att man går ned på barnens nivå så att dem vet vad man pratar om, det visste inte jag ibland när jag var liten, jag visste bara att jag behövde ta insulin, varför? Annars får jag högt blodsocker MEN varför får jag högt blodsocker??Många frågor hade jag, filmen kan besvara en del. Den är dock ganska kort cirka 15 minuter men den får med väldigt mycket relevanta saker.
 
Jag rekomenderar verkligen er att beställa hem "jörgen snart sex år", kolla på den tillsamans med ditt barn och var öppen för frågor,inga frågor är svåra eller konstigavet du inte kan du ju alltid säga " det får vi fråga diabetessjuksköterskan när vi träffar henne".

Texten är tagen ifrån http://www.diabetes.se/ och där kan även filmen beställas! 

"Barnfilm om diabetes: Jörgen... snart sex

Den tecknade filmen handlar om Jörgen, som snart ska fylla sex år. När födelsedagen närmar sig känner han sig hängig, törstig och tappar aptiten. Det konstateras att Jörgen fått diabetes, och på sjukhuset får han stifta bekantskap bland annat med den lilla insufanten som förser hans kropp med insulin - bara Jörgen hjälper honom lite. Filmen vänder sig till hela familjen och visar vad som händer i kroppen när någon får diabetes och hur insulinbristen avhjälps. Till filmen finns en pysselbok och ett samtalshäfte som kan hjälpa vuxna och barn att prata om filmens innehåll"
 



Linda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0