Sprutor, det jobbigaste?

Ja såhär fin är min representationströja för ungdiabetes, den har en frågeställning som jag ofta får, såhär kan det låta:

- Ååh fy vad jobbigt det verkar vara att ha diabetes, då måste du ju ta massa sprutor, shit det hade jag aldrig pallat..

( "Ååhet" är alltid uttalat med ett långt åååååååååååå och även "fyet" är ganska utdraget).

Asså ja för det första har jag ju inte så himla mycket att välja på och sedan är ju frågan att "palla det". Jag måste "palla det" , men det är ju faktiskt ganska mycket mer än bara sprutor diabetes handlar om.  Under min "diabetesresa" har jag stött på många jobbiga situationer och det pratade jag även om med diabetesläkaren idag, han förstod och visade mycket respekt för mina känslor om och kring diabetes, min diabetes. Det jobbigaste har varit att hålla en bra blodsockerbalans, stabiliteten och balansen är grymt svår. planeringen går in i stabiliteten för om jag inte lyckas planera rätt blir det lätt ostabilt och jag kan hamna i en diabetessituation då jag måste ta mig ut ur ett högt eller lågt blodsocker.

Så njaa det jobbigaste med diabetes är inte att ta sprutor, det är att stabilisera..

//Linda



Kommentarer
Postat av: Johanna

Håller helt med! En spruta med 5mm spets är det minsta bekymret!

2012-03-08 @ 09:14:25
URL: http://diabetes-johanna.blogspot.com/
Postat av: Hanna

jag tycker att det är jobbigt med pump att sticka sig hela tiden och jag har haft diabetes i 7 år och jag vill INTE sticka mig med varken sprutor eller med pump svara gärna på min blogg

http://truelovehurts.bloggplatsen.se/

2012-03-19 @ 20:03:33
URL: http://truelovehurts.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0