kolhydratstänk mm

Hej!

Jag fick tipset att kolhydratsräkna från en bloggläsare här, och vet ni? Det gör jag faktiskt redan. För några årsedan var jag på Joslin diabetic center i Boston på en utbildning och lärde mig just kolhydratsräkning. Det var häftigt då var det ju väldigt nytt med kolhydratsräkning. I Usa var det jättelätt att leva efter kolhydratsräkning till 100 %, man fick köpa en bok och där fanns ALLA maträtter och jag skojar inte när jag säger ALLA. I Usa var det faktiskt innehållsförteckning på varenda produkt också, sjukt bra!

Minns en gång när min vänn från USA skulle hjälpa min mamma att få bukt med ett lågt blodsocker som inte riktigt ville släppa taget om mig, då frågade han vad jag skulle ligga på? 6.4 säger mamma. Han tar fram sitt block och funderar några minuter senare har han kommit fram till en lösning! Jordnötsmör på en smörgås (en halv smärgås) och en viss dl juice. En stund senare var jag uppe i just 6.4 , riktigt fashinerande tycker jag!

Bara tanken på jordnötsmör att det skulle hjälpa mig att stabilisera mitt blodsocker fanns ju inte, det ansågs ju bara som onyttigt och ohälsosamt. Men idag blir jag rekomdenderad det som typ till kvällen, en period var jordnötsmöret min räddande ängel för att slippa gå upp på natten.

På torsdag skall jag träffa min dietist och jag tänkte faktiskt be henne om FAR (fysisk aktivitet på recept), jag tänte be om att få gå på vattengympan (haha ja ni kanske tycker jag är tantig men det struntar jag i haha). Men att röra på sig är jätteviktigt när man har diabetes och genom vattengympan får jag ju ändå en tid till motion och det tror jag är bra för mig. Vilken möjlighet FAR är.

Ja det va lite tankar denna morgon...

//Linda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0