Kungsbacka diabetesförening

Heej!

Åå jag är så glad, jag är nyss hemkommen från en ungdomsträff med Kungsbacka diabetesförening. Vi hade en diskussionskväll ledd av dietist Agneta på Kungsbacka sjukhus. Hon är så otroligt duktig och jordnära. Vi hade Lillys Conversation map som underlag men kan säga att diskussionerna kom av sig själv.

Jag lärde mig så otroligt mycket om diabetes och allt runt omkring. För det är ju otroligt mycket "kring saker" när det handlar om diabetes, mycket för min del är det som mest givande att få råd och tips för hur andra med diabetes gör. Jag kan inte ta till mig allt men jag kan plocka godbitarna från varje persons tips.

Jag är noga med vem jag får tips av dock, den som inte har diabetes kommer inte att förstå även hur mycket den än försöker.

Man kan få höra "tips" eller komentarer från andra som inte har så stor koll på diabetes, borde du verkligen äta det? Men då säger jag stolt att jag kolhydratsräknar och därför kan räkna ut rätt insulindos för mig.

Eller vad vet personen om det? Kanske hade jag varit ute på en stark fysiskt aktivitet och verkligen kunde "unna" mig det.  Jag tycker faktiskt inte överhuvudtaget man skall ha värderingar i hur andra sköter sin kost. Jag lovar er, jag i alla fall har alltid koll på vad som passar respektive inte passar för mig i olika situationer.

Det folk också ofta glömmer är att diabetes inte bara handlar om kost, mitt blodsocker höjs också av stress, hormonpåslag, stora förändringar i mitt liv, infektioner mm..

Är grymt nöjd över träffen, lärde mig otroligt mycket och hade riktigt roligt med människor som faktiskt vet vad jag pratar om när man pratar om insulin,blodsocker,läkarbesök mm..Grymt nöjd också av att vara ordförande i Kungsbacka diabetesförening. Det är en förening att vara stolt över!

//Linda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0