Hej och hå!

Hej!

Hann inte blogga igår men det var en grymt bra dag igår, först så fick jag och Shiva besök av min vän josefin som har hunden Swatch. Jag träffade Josefin isamband med att vi utbildade våra hundar inom service och signalförbundet, vi hade samma instruktör. Har lärt mig otroligt mycket av Josefin och har samtidigt (förhoppningsvis) kunnat bidra med mina hundkunskaper till henne. Igår tog vi en promenad på Åsa naturreservat och sedan en fika hemma hos mig i stugan. Fikan pågick i timmar, det bjöds på mycket skratt och trevligheter :).

Sen var det dags för besök på diabetesmottagningen där både dietisten och diabetessköterskan väntade på mig, det var till och med en dietiststudent med. Jag måste säga att bemötandet jag får på dom mötena är underbart och dom är så jordnära och proffesionella på samma gång. Jag skulle inte kunna få bättre vård än vad jag får. På besöket pratade vi mycket om mitt tankesätt kring diabetes, hur jag skall tänka för att må så bra som möjligt. Jag måste bli bättre på att kompensera blodsockret och maten med insulin, inte vara rädd för att få lågt. Jag kan ju detta med  diabetes, har ju haft diabetes i så sjukt många år, men ändå tvekar jag. Vi räknade tillsammans ut en blodsocker och insulinregel som passar mig och min diabetes, dietisten skrev ner åt mig och diabetessköterskan föreläste. Jag la lappen med blodsocker/insulinregeln i plånboken. Nu har jag en till gyllene regel att prova när det krisar. Mitt diabetes team är det bästa, änsåälänge har jag ingen fast diabetesläkare, men det gör faktiskt inte så mycket, han som går in och vikarierar är grym och jag är nöjd med honom.

Igår när jag kom var jag lite sen vilket gjorde att blodsockret gick upp av stressen, fin (eller feg?) som man är på besöket frågade jag om det va ok att jag kollade mitt blodsocker, va fan gjorde jag det för? Det är ju dom om någon som verkligen inte är sprut och blodsockerrädda. suck blir så trött på mig själv..Varför skall man vara så rädd för vad folk skall tycka? Nej nnu är det dags att tagga till och bli en på det sättet bättre diabetesambassadör!

Efter besöket åkte jag till Eric för att vi gemensamt skulle åka hem till honom i Skövde, Eric körde och jag och Shiva var passagerare. Under bilfärden till skövde så hamnade mitt blodsocker på HI, vilket är väldigt ovanligt så jag blev rädd och orolig, vad hade hänt nu?. Eric stannade bilen, gick in och köpte en ramlösa så jag fick vatten, jag tog insulin igen och vi fortsatte färden. Blev många blodsockertest. Jag var nogran med att äta något innan vi somnade så blodsockret inte skulle falla av allt insulin på natten. Men ändå sov jag oroligt, man vill ju hålla koll. Tur att jag har Shiva som backar upp mig...

Testade mig när jag vaknade på natten också så då låg jag på 7.2, tur att man har freestylemätaren som har en lampa på sig så man inte behöver tända alla lampor på natten, tusentack för den Abbot!

På morgonen låg jag på en stabil sexa, skönt!

Kram Linda

Linda




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0