Kanelbullensdag hiss/diss

I tisdags var det kanelbullens dag i sverige och den dagen har tydligen funnits sedan 1999 i sverige. Spännande och roligt att uppmärksamma detta bakverk kanske, men jag kan faktiskt tycka att det är lite för mycket av det goda. Jag tror verkligen vi behöver minimera på sötsaker i dagens samhälle och varför egentligen skall vi uppmärksamma en bulle?

Finns ju inte bara kanelbullensdag, vi har ju semledagen,våffeldagen,gustaf adolf dage då vi äter gustaf adolf bakelse. Kanske lite för mycket av det goda?

Jag är lite tvåsidig, roligt iniativ men onödigt iniativ, här är lite info jag hittade på hemsidan (www.kanelbullensdag.se) :

Kanelbullens dag firar vi varje år den 4 oktober, ända sedan 1999. Dagen instiftades av Hembakningsrådet, för att vi ville fira vårt fyrtioårsjubileum. Syftet var att hylla vår hembakartradition genom att lyfta fram ett traditionellt och älskat bakverk. Och att skapa en tradition som alla kan delta i. Höstens skördetid innebär också högsäsong för bakning i svenska hem.

För diabetikers del så är det ju absolut ok att äta en bulle, det vita mjölet i bullen ställer ju givetvis till det men det är ingenting som inte går att återgärda. Sist när jag bakade kanelbullar så tog jag vissa utan pärlsocker, pärlsocker känns lite onödigt för min del.
¨
Vad tycker ni om kanelbullensdag?

Jag åt en kanelbulle i tisdags och det gick ok med blodsockret!

Kram Linda



Kommentarer
Postat av: Anna S

Hej! Tycker nog som dej att det är lite kul att det firas en sån dag. Kanelbullar är ju kul. Samtidigt finns det många utsatta grupper i samhället som förtjänar en egen dag att uppmärksammas på , mer än Kanelbullen. Förhoppningsvis behöver inte det ena utesluta det andra.



Jag åt ingen bulle den dagen. Numera när jag bestämmer själv vad jag äter och vill unna mej (till skillnad från när jag var liten och inte fick äta något sött) så lockar det inte.

Men vill jag ha någon kaka eller liknande så funkar det att ta några enheter extra insulin.

2011-10-08 @ 16:37:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0