svar på frågorna :-)

Tack för era frågor, här kommer svaren :

Har du något särskilt mål du försöker uppnå med din träning med Shiva? Jag har inte läst din blogg så länge så jag har inte hängt med från början. Skulle vara så intressant att veta. :)

Hm, mitt mål med Shiva är att hon skall känna av mina höga och låga blodsockervärden, hon skall reagera på värden under fyra och värden över 12. Vilket hon gör ganska ofta idag, hon är duktig och fuskar inte så mycket längre. I början provade hon att ta brickan i munnen eftersom hon visste att det ger bra belöning alltså godis!! Men hon blir bara belönad om hon reagerar på blodsockret.

Målet här är också att känna sig tryggare i vardagen, jag tycker att diabetes är en krånglig sjukdom och Shiva gör det lite lättare för mig faktiskt genom att bara finnas där. Att gå på träningar med henne är mycket bra för mitt blodsocker eftersom vi rör på oss såppas mycket, fysisk aktivitet = MYCKET BRA FÖR BLODSOCKRET.

vad vill du jobba med i framtiden?
oj vad svårt, det är något som cirkulerar väldigt i mitt huvud och jag vet egentligen inte helt 100 vad jag vill, men jag har sökt in till program på högskolan som jag tror skulle passa mig så målet är i alla fall att börja studera till hösten 2011, såhär ser min ansökan ut:

1. HV-96268 - Socialpedagog 180hp Dagtid,
  Distans, Helfart (100%), Utbildningsprogram,
  Högskolan Väst, Varberg

2. GU-19748 - Europaprogrammet, Sociologi 180hp Dagtid,
  Normal undervisning, Helfart (100%), Utbildningsprogram,
  Göteborgs universitet, Göteborg

3. GU-19749 - Europaprogrammet, Statsvetenskap 180hp Dagtid,
  Normal undervisning, Helfart (100%), Utbildningsprogram,
  Göteborgs universitet, Göteborg

4. GU-19744 - Europaprogrammet, Historia 180hp Dagtid,
  Normal undervisning, Helfart (100%), Utbildningsprogram,
  Göteborgs universitet, Göteborg

5. GU-19713 - Logopedprogrammet 240hp Dagtid,
  Normal undervisning, Helfart (100%), Utbildningsprogram,
  Göteborgs universitet, Göteborg

+ juristassistentprogrammet men det är en KY utbildning som man söker separat. Är det någon utav er som sökt samma utbildning som mig? eller som går den just nu? Skriv ett inlägg till mig, hade varit kul och prata lite gemensama förväntningar och funderingar!!

Vilken är din?

1. favoritgodis
Saltlakris :-)
2. favorit maträtt
Tacos :-)
3. favorit efterrätt
Cheescake :-)
4. Favorit film
PS I love you och Allt för min syster, sen är jag en sann Beck och Wallander fantast!
5. favorit tv serie
VÄNNER och Svensson svensson
6. favorit bok
Inte utan min dotter och gömda
7. favorit blomma
Oj har man en favoritblomma??I sådana fall är min rosa rosor :-)
8. favorit skådespelare
Peter Haber och Mikael Persbrandt
9. favorit dag i veckan
Fredag såklart :-)
10. favorit färg
Rosa :-)

Vad är det bästa/värsta med att ha diabetes tycker du?
Det absolut bästa med att ha diabetes är helt klart allt föreningsarbete som jag inte hade haft utan min diabetes, det är så roligt att träffa alla människor och genom min diabetes och föreningslivet har jag fått många vänner för livet skall ni veta.

Det bästa med min diabetes är att jag fick Shiva genom den, jag hade aldrig fått henne utan min diabetes. Och Shiva hon är idag min allra bästa vänn som jag ÄLSKAR att umgås med och göra saker för och med.

Det värsta är att jag aldrig kan ta semester från min diabetes och att jag alltid måste vara observant. Spontanitet för mig är också svårt även om jag försöker, men då planerar jag ändå i huvudet. Alla stick skulle jag också vilja klara mig utan,speciellt den där dumma lantusen.

Känner du dig otrygg om du inte har med dig shiva?
Hmm njaa, om man säger såhär, jag känner mig trygg när hon är med. Men det är ju många situationer som Shiva faktiskt inte kan vara med på även om hon har mer rättigheter än en "vanlig hund" och då kan inte jag bli störtförtvivlad så fort hon inte kan följa med. Jag måste ansvara själv för att mitt liv fungerar, Shiva är liksom mer ett positivt kompliment som gör det lättare för mig att må bra när hon är mer. Speciellt eftersom hon verkar känna ned och uppgångarna i blodsockret snabbare än jag, undra hur hon gör...








Kommentarer
Postat av: Sandra

Okej, tack för ditt svar... följdfråga ;) Hur vet Shiva att ditt blodsocker är högt eller lågt? Jag har för mig att det är något med andedräkten, men det kanske finns mer?

2011-03-23 @ 09:07:36
URL: http://ohpoop.papper.fi
Postat av: Frida

jag har oxå diabetes :) jag håller med dig om att lantusen är den jobbigaste faktiskt :/

2011-03-26 @ 16:16:05
URL: http://kanzis.blogg.se/
Postat av: Jonas

Vad krävs för att man ska få utbilda sin hund till SoS hund?

2011-03-27 @ 19:58:13
Postat av: alva

Hej!denna kommentar handpar inte om inlägget ..

Men jag måste fråga en sak !

Hur tacklar du alla elaka kommentarer om diabetesen ?

Jag är en tjej på tretton år,och i skolan när vi ska äta glass eller ja ,sötsaker,får jag såklart sockerfritt ..lärarna säger alltid jättehögt- OCH ALVA FÅR SOCKERFRI .alla tittar på mig. Och en dag skulle vi kolla på film och lärarna hade sagt att vi fick ta med godis,jag fick en liten chips påse och en festis av min mamma att ta med,då sa jättemånga i klassen -du får inte äta de där du måste ta spruta för du är sjuuuk!jag försöker förklara uppdraget och allt,men ingen lyssnar och gång på gång får jag såna elaka kommentarer,om nån ska bjuda mig på ett tuggummi skriker nån att jag inte får ätA sånt.

Har du jämnt såhär?

Jag hittade din blogg nu,jag vet ibte om du hade diabetes när du var 13..men iallafall?har du fått elaka kommentarer ?

Stor kram på dig!:)



Förrästen har jag insulinpump och jag älskar den! Då slipper fan lantus!:)

2011-03-29 @ 21:42:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0