Långtidsverkande insulin

Uch jag tycker det gör så himla ont att ta min lantus spruta som jag skall ta varje kväll innan jag somnar.

Lärde mig i helgen att lantus svider så att det inte är så konstigt att det gör ont för mig att ta lantus, det handlade om PH- värdet. Men något som sköterskan där tipsade mig om var att jag kunde byta stickställe, nu tar jag i benet och hon tipsade att jag skulle ta mer vid sidan istället så man inte tar på en muskel. Själv kan man ju inget om kroppen på det sättet. Jag provade det igår och jag gillade det inte kan jag säga för jag tyckte att jag tappade kontrollen när jag inte riktigt såg vad jag gjorde.

Tappa kontrollen det är något som jag inte gillar med min diabetes, jag vill se allt och vara med i svängarna.

Så ja, jag vet inte jag kanske skall be min sköterska att få byta till levemir, men det valet gör ju att jag kommer få ta långtidsverkande insulin två gånger per dygn istället för en som jag gör nu och det gillar jag ju inte heller.

Hur gör ni med erat långtidsverkande insulin?

Kommentarer
Postat av: Hanna

Lantus kan svida rejält men jag försökte att inte ha det kylskåpskallt och så tryckte jag i det överdrivet sakta...Det hjälpte iaf lite...

2011-03-22 @ 08:11:40
URL: http://egobuffa.blogg.se/
Postat av: Ida Alfredsson

Hade lantus när jag gick på sprutor. Sved något sjukt och vägrade därför använda mig av det. Nu när jag fått lov att byta bort min pump mot sprutorna har jag fått Levemir istället. Trivs bra med det, tar dock bara en gång om dagen och det fungerar bra för mig.

2011-03-22 @ 11:23:19
URL: http://wooolengirl.blogspot.com/
Postat av: Sandra

Det var också en sak som jag inte tyckte om med att byta från lantus till levemir, att man måste börja spruta sig TVÅ gånger om dagen... men faktiskt så är det inte så farligt.. det tar ju ändå bara några sekunder ;) Och iaf för mig funkar levemir bättre, så det var ju bara tummen uppåt för min del :)

2011-03-22 @ 13:31:48
URL: http://ohpoop.papper.fi
Postat av: Fia

Ett tips för att få det att svida mindre när man tar Lantus är att ha längre kanyler! Svider mindre då.

2011-03-22 @ 16:28:06
URL: http://insulinbella.wordpress.com/
Postat av: Anna S

Jag tar Lantus förmiddag + kväll. Har 8 mm nålar och sticker på olika ställen i magen. För mej gör det mycket mindre ont än att sticka i benet där jag har mest muskler. Tar bara i magen/buken numera.



Det är ju hemskt när det ska göra så ont.

2011-03-25 @ 18:20:48
Postat av: Karin

Hade insulin tidigare men har bytat till Levemir, tack och lov!

Dels så sved Lantusen så in i helskotta, dessutom så var mitt blodsocker jätteinstabilt med Lantus.



Har bara positiva erfarenheter av Levemiren!

2011-03-25 @ 18:42:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0