Rådsmötet :-)

Jag har ju glömt berätta för er om rådsmötet med ungdiabetes som ägde rum i Kungsbacka helgen som var. Det var ett riktigt bra och effektivt rådsmöte. Vi fick gjort och bekräftat mycket. Det var mitt första möte som vice ordförande i ungdiabetes. Det var nervös och jag undrade så vad folk hade för förväntningar på mig. Men ja det var precis som vanligt. Jag älskar ju föreningsjobb så det var inget nervöst när allt hade startats igång. Vi hade också en ny rådsmedlem, Frida en jättegullig tjej som kommer åstadkomma mycket bra saker i ungdiabetes samt en "gäst" på besök som kanske blir en del utav oss i rådet.

Det var roligt på mötet för jag hade Shiva med mig och hon larmade på min kollega Nora. Det belönade jag ju givetvis inte eftersom Shiva bara skall agera på mina värden. Men det var kul att se, undra egentligen vad det är hon känner...

Dom anlände ju på fredagen och då stod det grillning hemma hos mig på schemat, men redan där började sommarens läger planeras och diskuteras, det är mycket som skall fås ihop med lägerplanering och det är ett STORT jobb som ligger bakom, sommarens läger heter "camp change" och kommer vara från åldrarna 15-30 år, spännande åldersspann!! kolla in inbjudan och anmälan på www.ungdiabetes.se .

på lördagen började mötet och vi fick mycket planerat och strukturerat, det stora projektet i år är Livets gång, livets gång är ett projekt som skall gynna diabetesforskning och sprida information om diabetes. Hoppas diabetesföreningarna runt om i Sverige nappar på idén och hjälper oss att genomföra projektet.

Här är en beskrivning av livetsgång från ungdiabetes hemsida: 

Livets Gång

Insamling till förmån för forskning och för barn med diabetes i utvecklingsländer.

Varje dag drabbas både barn och vuxna i Sverige av diabetes. Sjukdomen finns över hela världen och runt 4 miljoner personer dör av sin diabetes varje år, många är barn. Genom att sprida kunskap om diabetes till allmänheten och inspiration till människorna som har sjukdomen, kan vi förhindra allvarliga konsekvenser och bidra till en bättre vardag. Orsaken till diabetes är fortfarande okänd - gåtan måste lösas och för det behövs mer forskning. Många barn i utvecklingsländer har inte tillgång till insulin eller sprutor vilket gör att de dör helt i onödan av sin diabetes, vi vill ändra på det.

Därför arrangerar vi Livets Gång.

Under en vecka i september 2011 kan skolor, föreningar och företag gå en sträcka på 2.5 km, anmälningsavgifterna går till Diabetesfonden för forskning och till Internationella Diabetesfederationens fond: Life for a Child, som ger insulin och sprutor till barn i utvecklingsländer. Läs mer om fonderna på www.diabetesfonden.se och www.lifeforachild.idf.org . Veckan avslutas med ett lopp i Stockholm med valbara sträckor 2 km, 5 km eller 10 km med målgång i Kungsträdgården där det pågår utställning och underhållning hela dagen.

För att kunna genomföra arrangemanget behöver vi hjälp av samarbetspartners.
Är ert företag intresserade av att hjälpa till? Läs mer:
Livets gång
Livets Gång (45.79 KB)

Therese Knutsson
Ordförande Ung Diabetes

Sen så är det ju klart att LUD var ett stort samtalsämne under helgen, Lud = lokala ungdiabetes. Här i göteborg har lud startat upp och nästa träff är en middag på en restaurang, info kommer inom kort!.

Känns så roligt att ungdiabetes bara blir bättre och bättre, nu har jag varit med där i sex år och man ser en fashinerande utveckling.

Som aktivitet på lördagen gick vi och shoppade på Outlet gallerian freeport, jag fick till mig ett par jeans och en tröja.

Helgens grilltips måste jag också dela med mig utav, banan inlindat i bacon, SUVERÄNT gott må jag säga!

//Linda


[email protected]


Kommentarer
Postat av: Anna S

Vad fint att mötet var lyckat!



Jag har sett ett program på TV om en liten amerikansk kille som har Typ 1 diabetes. Han har också en signalhund. Tydligen så känner hunden att man luktar sött om man ligger högt, och surt när blodsockret är lågt.

2011-06-03 @ 00:34:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0