insulinbekymmer


Ja några insulinproblem jag har som är ganska stora för mig är att novorapidsprutan ibland sprutar ut insulin även efter jag injektserat mig och väntat 10 sekunder innan jag drar ut nålen, hur skall jag då lita på att jag fått i min behövda dos?

Lantusen stular också för att jag upplever att den gör ONT, därav mina tankar på att gå över till levemir. men sedan så kan lantus sprutan bli så trög så att jag får ta ut nålen för att det helt enkelt inte går att trycka på sprutan så jag får i mig insulinet.

Varför har jag det så? Har ni det också så?

//Linda


Kommentarer
Postat av: Hanna

Hade det också så ibland. Jag vet inte riktigt vad det berodde på men det enda som hjälpte var att byta spruta, att bara byta nål hjälpte inte. Här hemma hade vi en teori om att gummimembranet som nålen går in i i sprutan hade svällt och ändrat struktur av temperaturförändringar så att det blev något konstigt vacuum och luft bubblor...men jag vet inte om det verkligen stämde...

2011-06-03 @ 15:00:42
URL: http://egobuffa.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Hej! Jag har samma spruta som dig till novorapiden och håller med om att den ibland sprutar ut mer insulin när man har tagit ut den, jag har dock alltid kopplat detta till att jag själv har haft bråttom eller så och att man gör allt för snabbt helt enkelt..

Med lantuspennan har jag aldrig upplevt att den strular så som du beskriver. Men om du tycker att det gör ont, har du provat att värma upp huden ordentligt innan du sticker? För precis som det gör ont om insulinet är kallt när man tar det upplever jag också att det är när jag själv är kall och frusen som lantusen gör ont. Så är jag kall har börjat med att alltid värma upp huden ordentligt innan jag sticker, och det funkar jättebra för mig, då gör det inte ont!

2011-06-05 @ 15:40:42
Postat av: Anonym

vad härligt att flera har bloggar om diabetes! :D kika gärna in på min :)

2011-06-27 @ 22:08:44
URL: http://ensjukdom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0