insulinkatastrof

aaaaaaa igår blev det lite kaotiskt i mitt huvud, jag och Rickard skulle äta lite kvällsmat och efter kvällsmaten tar jag fem enheter insulin, när Rickard såg att jag tagit insulin säger han:
- Men Linda tar du insulin igen??
Linda: - Nej det gör jag inte,eller har du sett mig ta??

Då blir vi båda osäkra, har jag tagit dubbeldos till kvällsmaten har jag alltså sprutat i mig tio enheter, vilket kan leda till en känning. Men kanske var det lantus sprutan Rickard såg? Jag höll länge i den sprutan innan jag tog den.

Ack vad osäker jag blev, så det blev en nogrann blodsockerkontroll, låg på 15 men gick snabbt ner till 7. Klockan var ju sent och vi skulle sova så jag tog dextrosol och en festis, sen tog jag ett värde på natten också som var ok.

Men vad nervös man blev och jag visste faktiskt inte riktigt hur jag skulle tänka, därav smsade jag AnnaLisa som är min bästa kompis och också är diabetiker och frågade hur hon skulle gjort. Avvakta och nogran blodsockerkontroll blev svaret och självklart hade hon rätt. Det är ingen jättekatastrof men blev ändå riktigt nervös och rädd, kände mig lite maktlös.

Det gick ju bra i alla fall :-)

Linda

Kommentarer
Postat av: Anonym

har du återgått till sprutorna igen? :)

2011-01-19 @ 15:45:46
Postat av: Josefin Strömberg, diabetiker

Ungefär sådär gjorde jag igår!

Har ett långtidsverkande som jag tar 2 ggr på dagen, morgon och kväll. Levemir heter det.

Sticker 13enheter långtidsverkande på morgonen och 22enheter på kvällen.

Var så trött igår morse och när jag stälde in mängden insulin sa mamma ngt åt mig så jag "tappade bort mig" och vred upp den till 22, fast jag bara skulle ha 13enheter. När jag tryckt på sprutknappen inser jag att jag ställt den på 22, dvs. 9 enheter för mkt. Som tur är hann jag se att jag inte hunnit sticka för mkt, som tur var! :)

2011-01-21 @ 22:54:18
URL: http://josefinstromberg.blogg.se/
Postat av: Jannica

Sån där kan jag också bli, att jag inte kommer ihåg om jag tagit insulin eller inte... Jobbigt, brukar fråga min pojkvän, som också heter Rickard :P men han vet ju inte, hehe.

2011-01-24 @ 08:57:08
URL: http://jannica.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0