Du får väll inte äta socker????

Idag råkade jag ut för kommentaren som ofta sägs i en lite skrikande och chockande ton, "Men du har ju diabetes, du får väll iiiiinte äta godis???", betoningen på "men,inte och godis " hör jag i huvudet och folk som sitter brevid mig reagerar och väntar på respons. jag tuggar motvilligt i mig chockladbiten jag precis stoppat i munnen. Det är svårt, man känner sig dum, uttittad och faktiskt lite förnedrad.

Om jag inte hade kunnat äta detta, hade jag gjort det då?

Men som vanligt ler man, talar pedagogiskt om min avsaknad på insulin men att jag kan tillföra insulin med hjälp av min spruta och därför kan äta. Jag berättar också lite skämtsamt att jag ibland kan behöva en liten godisbit för att höja mitt blodsocker som ibland är för lågt. Allt handlar om en balans mellan kost-motion-insulin.

Personen ser förstående ut, ibland nöjd med det svaret (som idag) och ibland tittas det lite suspekt på mig och man påtalar om sin gamla släkting som har diabetes och faktiskt absolut inte kan äta söta saker och han har ju faktiskt diabetes! Ja men det handlar ju om typ 2 diabetes får jag informera, det är min plikt som diabetiker att informera om sjukdomen så att missuppfattningarna minskar i samhället och kunskapen om sjukdomen ökar.

Efter kommentaren är tyvärr skadan redan skedd och jag är inte så sugen på chockladbiten längre..Varför kan folk inte bara bry sig om sig själva och sina behov? Jag lovar er att jag har koll på mitt.


Kommentarer
Postat av: Fannie

Jag hade klagat på dig, om du var jordnötsallergiker, och käkade snickers ;)

2011-02-11 @ 06:27:36
URL: http://fanniesliv.blogg.se/
Postat av: Hanna

Åh, vad jag känner igen det där. Du beskriver känslan klockrent! Ibland önskar jag att man bara kunde ha ett litet häfte med sig med info om detta så man slapp dra samma gamla ramsa om och om igen...

2011-02-11 @ 08:21:28
URL: http://egobuffa.blogg.se/
Postat av: Anna S

Ja, känner starkt igen. När jag var yngre brukade de i min klass skvallra för fröken när jag "fuskade". Nu kan jag äta vad jag vill bara jag tar insulin till.

Många har skrämmande liten kunskap om diabetes och då verkar det som att de inte bryr sej om att få veta heller.Jag känner mej också dum när nån kommenterar okunnigt. Känns som jag missköter mej fastän jag inte gör det.

2011-02-12 @ 10:12:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0