Tankar...

Jag som varit diabetiker i sexton år har varit med om det mesta och har hört många komentarer om min diabetes, jag möter ofta folk som välmående vill berätta för mig hur jag skall göra för att slippa ta insulin, att jag absolut inte borde äta den där chockladbollen eller att jag absolut inte borde göra si eller så. Ibland blir jag jätteledsen och känner mig utpekad, jag vet ju att jag kan äta och jag vet ju om vad jag har för sjukdom. Det finns egentligen ingenting som jag inte kan äta eftersom jag har tillgång till insulin.

Efter varje utmaning så lär jag mig hur det skall fungera när man äter en viss sak eller gör någon viss aktivitet.

Jag tror folk lägger sig i för att dom menar väl och vill att jag skall må så bra som möjligt. Vissa personer lever ju efter den "gamla skolan" och har inte riktigt hållt sig updaterade och helt enkelt inte kan, men jag skall allt lära dom och troget informera. Folk måste få information för att veta, folk måste lita på mig som myndig människa att jag vet hur jag skall hantera min sjukdom, folk måste lära sig att tänka på sig själv och kanske inte fälla komentarer för någon annans räkning.

Än idag får jag höra att jag fick diabetes för jag ätit för mycket godis och att jag borde ha nolltollerans mot socker, då kanske sjukdomen försvinner? HAHA allvarligt talat då hade jag ju inte ätit godis om gåtan med diabetes var så lättlöst.

Hur man skall göra med människor som lägger sig i "min diabetes" har jag faktiskt ingen aning om, men jag försöker gång på gång så mycket jag orkar sträcka på mig och stolt informera att jag visst kan det och berätta om det fantastiska insulinet som hjälper mig.

Men ibland orkar jag inte smila och informera, då får jag be personen i fråga tänka på sig själva och informera personen att jag faktiskt själv har koll på läget.




Kommentarer
Postat av: Anna S

Ja, känner igen. Jag fick diabetes for snart 30 år sedan och då var det helt andra regler. Många av mina barndomsvänner tror att det fortfarande är "jätteförbjudet" för mej att äta nåt litet sött. Då får jag informera att det är OK om jag tar insulin till. Jag är ju liksom också intresserad av att ha ett bra blodsocker.



Har många gånger blivit trött på och till och med arg på människor som tror sej veta bättre än mej när det gäller min egen diabetes. Som du säjer, man känner sej utpekad och omyndigförklarad.



Jag har några i min närhet som inte kan något om diabetes och som inte verkar bry sej heller. Det är lite tråkigt.



Det värsta för mej med att få diabetes var att "inget kunde vara roligt längre". Allting var sämre, tråkigare, jobbiga sprutor osv. Viktigt att man som förälder ger alternativ och inte bara en massa förbud.



Som tur är verkar diabetesvården ha ändrats mycket nu!

2011-04-03 @ 19:35:54
Postat av: Anna Fröjdh

Hejsan.

Hamnade här efter jag gått med i gruppen ung diabetes på fb idag. tänkte bara skriva hej, så hej.

(Jag har ingen diabetesblogg än.. men det kanske kommer;)

/Anna

2011-04-03 @ 20:19:01
URL: http://frojdh.blogg.se/
Postat av: Jonas

Jag fick diabetes för 2 månaders sedan och är redan trött på alla som försöker lära mig. Förutom folk som faktiskt har sjukdomen och människor inom vården såklart. ;)

2011-04-10 @ 21:38:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0