Träning och diabetes

Hej :-)

Detta med idrott är något jag anser är otroligt viktigt, jag håller ju mig till den lite lugnare aktiviteten såsom långpromenader med Shiva och annan hundträning. Men träning mina vänner, skall jag vara helt ärlig så skrämmer det mig lite, det är ju mycket jag skall hålla koll på, jag skall planera och ha med mig så mitt blodsocker orkar hålla sig uppe ett helt pass utav fysisk aktivitet.

Jag tror det är viktigt för mig att komma igång med någon sport som verkligen gör mig varm och svettig, kanske någon form utav dans, zumba är ju visst väldigt "populärt" nu.

nedan följer en intervju med Anders Andersson som är lud ansvarig här i göteborg (lud=lokala ungdiabetes), han kanske kan bli min coach i träning. Skall allt be honom om lite tips.

Ja för just det mina vänner, frågar man inte så får man inte veta!

Intervju med Anders Andersson, elitcyklist

Vem är du?
- Jag heter Anders Andersson och fyller 25 i år. Jag jobbar som lastbilsmekaniker och bor numera i Borås. Jag har haft diabetes i 23 år, använder sprutor och tycker att det fungerar bra. Jag har tävlat landsvägscykel sedan jag var 15 år.

Vad tävlar du?
- Jag tävlar senior och elit och min största prestation under 2010 var U6 som är en 6 dagar lång elittävling som var mitt mål för att sedan fortsätta köra elit resten av säsongen, om ni vill läsa mer om det finns min dagbok på cykelklubbens hemsida: http://www.staffanstorpck.se/forum?func=mylatest (AndersA). Efter U6 blev jag sjuk, troligtvis för att jag inte var tillräckligt bra tränad och missade resten av säsongen - så nu är jag taggad på att börja tävla elit i vår igen!

Hur fungerar det att tävlingscykla med diabetes?
- Jag ser inte diabetesen som någonting negativt. Jag har blivit lite extra sporrad på att bli duktig eftersom många tycker att det är en lite extra stor utmaning att tävla på elit nivå med diabetes. Jag har haft rätt mycket problem med att hitta rätt doserig på insulin och mat men med tiden har jag lärt mig. En stor hjälp har varit tillgång till att kunna ha kontinuerlig blodsockermätning. Bland annat har jag sett att blodsockret stiger innan start, det tror jag beror på nerverna. Jag har också lärt mig hur mycket insulin det behövs under ett lopp. Jag provar mig fram, nästa grej är att byta insulinsort från Novorapid till Actrapid under tävling för att se om jag kan undvika blodsockerfall och ändå ha insulin i kroppen under tävling. Jag har fått avbryta tävlingar, antingen för att blodsockret blivit för högt eller för lågt. Men efter att ha fått köra med kontinuerlig blodsockermätning har det hjälpt. Problem är till för att lösas :)

Man måste våga prova!!!

Anders


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0