Diabetes och skola

Fick en fråga om hur diabetes och skola verkar fungera och ja, det är nog från skola till skola hur det fungerar.

Min uppfattning är att det finns de skolor som gör upp en grymt bra struktur och ser till att en lärare har huvudansvaret varje dag eller ordnar en personlig assistent som ansvarar för barnet med diabetes, vilket är helt underbart och drömscenariet för många. Men en stor majoritet av diabetesfamiljer har fått strida hårt för sina barns rättigheter i skolan, bland annat min mamma för 15 årsedan jag blev hänvisad till en skola som mer skulle kunna bemöta "mina behov" som låg 20 minuters bilfärd härifrån och var en särskola(jag vet mina vänner okunskapen är enorm om diabetes och va det givetvis ännu mer för 15 årsedan). Suck för okunskapen, min mamma fick strida mot skolan och fick till ett möte med skolan och vid hennes sida satt hennes advokat. Då var det andra bullar och det skulle minsan ordnas en personlig assistent till mig och jag skulle få rätten att gå i samma skola som mina andra kompisar, så skall det ju verkligen inte gå till och utvecklingen har gått framåt och man börjar nog inse att barnen med diabetes behöber stöd i skolan men det är ju någon som skall betala för kalaset också och det är ju inte lika populärt.

Många "diabetes" föräldrar strider fortfarande för sina barns rättigheter att gå i skolan och ha samma rätt som alla andra till en trygg och säker skolgång. Skulle det uppstå problem med diabetes i skolan finns det många dörrar att öppna för att rektorer och lärare skall förstå ansvaret. Det är skolplikt i Sverige och alla skall ha rätt till en trygg skolgång inget snack om saken.

Jag pratade med diabetessköterskan på barnmottagningen här i Kungsbacka och dem samarbetar starkt med skolorna och nu skall det göras upp en plan som diabetessköterskorna,skolan och föräldrarna skall ha skrivit på och vara delaktiga i. Diabetessköterskan här flänger runt på alla skolor här i Kungsbacka som finns för att informera, informera och åter informera. Så här i Kungsbacka verkar det fungera ganska bra!

 Jag tror det också gäller att vara ÖVERTYDLIG med skolan att dem skall fråga,fråga,fråga och fråga om det är något som känns oklart. Jag vet bara själv när min bästa kompis blev gluten herrejösses vad jag planerade och frågade när jag skulle bjuda henne på middag och än idag känns det inte självklart men då frågar jag, det är ju för hennes skull och hon svarar så gärna. Det gäller att vi diabetiker är detsamma där, även ifall det kan vara jättetröttsamt att svara på samma jäkla frågor gång efter gång, men tillslut så förstår dem och orkar man inte svara så hänvisa till diabetesmottagningen, litteratur jaa.

Diabetes i skolan SKALL fungera!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0