Diabetes

Jag tycker det är så otroligt viktigt att skilja på typ 1 och typ 2 diabetes, här tycker jag media har en STOR uppgift att upplysa allmänheten, hur det ligger till. Känns fruktansvärt att läsa om lägg om din kost och du minskar risken för att få diabetes. Hur svårt kan det vara att skriva typ 2 efteråt? Vet ni något jag hade velat kom fram mer istället för allt ta bort socker mm när det gäller typ 1 diabetes,så hade jag velat läsa stabilisera din kost så håller du ett tryggare blodsocker. 

Men för min del så är det SÅÅ mycket mer än kost som ligger i för att mitt blodsocker skall ligga bra och stabilt, jag skall vara lugn som en filbunke ingen stress, stress = mycket högt blodsocker, motion = blodsockret blir stabilt, men det får inte vara motion där man ger järnet som ett stenhårt fyspass då går jag upp i stress alltså inget bra för mitt blodsocker,promenader med Shiva på cirka 45 minuter är bra, träningen på curves är bra och cyckelturer. Jag skall också ha ätit bra,inte slarvat och glömt någon måltid. Blodsockret påverkar mig egentligen hela tiden därför är det viktigt att jag har en "plan" och försöker rätta mig efter den.

Så är det för mig i alla fall, äter jag lagad "riktig" mat såsom kött,sås och potatis enligt tallriksmodellen så håller blodsockret sig vän med mig i alla fall för en stund.  För blodsockret gör ju gärna som det vill men jag märker att är jag nogrann med att äta "mina måltider" som innebär ladag frukost,lunch,middag,något mellanmål och kvällsmat. Äter jag ingen kvällsmat måste jag gå upp på natten, vilket inte är bra för man vill ju inte ha massa nattliga mål, det är ju varken bra för kroppen eller tänderna. Genomför jag detta håller sig blodsockret kompis med mig bättre än om jag "slarvar" (uch gillar inte det uttrycket!).

Detta betyder att jag måste lägga tid åt att laga mat, vilket jag inte tycker är roligt om jag är ensam och bara skall laga till mig,därför så bra att ha blivit sambo hihi.

Har ni några bra matlagningsrecept?

Märker ni skillnad på blodsockret om ni tänker på kosten?


Kommentarer
Postat av: Maria

Jag håller verkligen med dig, angående typ 1 & 2.

Jag är såå trött på att höra att "du kan inte äta bullar för du har socker"

Vaddå har socker? Jag har diabetes 1, en sjukdom. Jag försöker att hålla min kost precis som innan jag blev sjuk. Jag åt inget onyttigt, jag var inte överviktig . Jag åt och tränade och var som vem som helst. Ändå blev jag sjuk. Hatar alla artiklar om hur man unviker diabetes.Vilken sort kan man undvika undrar jag då?

Vår sort,typ 1, går inte att undvika eftersom man inte vet varför man får den.

Tro mig, jag hade gjort vad jag kunnat för att förhindra alla nålstick och den ständiga kontrollen för att hålla blodsockernivån bra.

Självklart påverkas den av vad jag äter. regelbundenhet och "bra" normal mat är det bästa. Sen så äter jag också godis, chips och glass. Ibland. Då tar jag insulin till den, precis som en frisk människa får insulin via bukspottkörteln.



Jag vill verkligen göra ngt åt dessa fördomar!

2010-10-12 @ 08:46:52
Postat av: Hanna

Jag håller med om att det är otroligt jobbigt med att en del är så oupplysta. Ett tag när jag inte orkade stå upp för mig och hela tiden förklara undvek jag alltid fika och "sötebröd" bland folk. Man kände sig som en skurk så fort man tittade på en bulle och någon sa "Det där kan väl inte du äta som har socker"...suck!

Nu för tiden tar jag diskussionen och oftatst lyckas jag förmedla det jag vill få fram, nämligen: Jag är inte allergisk mot socker, jag har ingen insulinproduktion vilket innebär att jag får fixa det själv utanpå kroppen när jag äter socker.



Mitt bs håller sig inom rimliga gränser när jag lägger ner hjärta och själ i kosten och i att räkna kolhydrater, men det är som du skriver så mycket annat också som ska stämma in. Man ska vara frisk, stressfri, smärtfri och ha regelbundna vanor, det händer ju inte så väldigt ofta när man lever ett normalt liv=)

2010-10-12 @ 13:21:29
URL: http://egobuffa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0