lätt eller svår diabetes? hmm..

Jag bemöts ofta av frågor som lyder " -Har du en sån där svår diabetes?". Jag undrar SÅÅ vad innebörden av lätt och svår diabetes är? hur lever dom som har en "lätt" diabetes? Jag själv står för att diabetes är en inviduell sjukdom så självklart kan man kanske ha en lätt eller svår diabetes kanske? Men ja, jag tycker frågan är konstig? Vad skall jag liksom svara?

Diabetes är för mig en vardag och som alla andras vardag kan vardagen vara jättestormig med masas bekymmer under en period,sen jättelugn och harmonisk under en period eller stormig under dagen lugn på natten . Ja det finns ju en massa olika vardagar. Jag har fått lära mig leva en vardag med sprutor,blodsockertagningar och ständig kontroll, har svårt att benämna min sjukdom i ett tillstånd lätt eller svårt.

Manlever ju med en kronisk sjukdom, det kan ju inte vara superlätt precis, det gäller helt enkelt att skapa sig en positiv och bra vardag, göra något utav sin sjukdom som jag gör genom engagemanget i diabetesförbundet, träningen med Shiva och ordförande skapet i Kungsbacka diabetesförening! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0