när han bara bråkar..

Hej!

Jag är  medlem på mailinglistan betamed som är en maillista där diabetiker/diabetesföräldrar ofta är inne och frågar saker, alla på listan får mailet och oftast finns det alltis någon som kan svara.

Idag kom ett mail som jag svarade på, det handlade om att en diabetes mamma ville förstå hur det känndes då man ligger lågt eller högt i blodsocker, jag svarade:

Vid ett högt blodsocker önskar jag att mina annhöriga respekterar och inte argumenterar med mig eller tar upp jobbiga diskussioner där vi tycker olika, för ärligt talat så orkar jag inte fokusera så mycket på "dig" i det läget att jag kan stå upp för mi åsikt utan att det blir fel eller lite knasigt. Jag vill först få bort det höga blodsockret och även få en chans att "landa" i det "bra blodsockervärdet" , tro inte att jag inte har några bieffekter från det höga, det är tufft att ha högt blodsocker.

Jag vill inte bli särbehandlad och bli "tyckt synd om", jag vill bara bemötas av respekt pga mitt "tillstånd". Kanske kan du ta din diskussion som kräver min totala uppmärksamhet någon annan gång?

Jag känner när blodsockret är högt att det kliar i ögonen, törsten ökar, behöver springa på toa mer (speciellt höga nätter!), trötthet, söker ofta lite trygghet i någon som känner mig väl (pojkvän,mamma,syster, kan faktiskt inte förklara det där trygghetssökandet mer än att hela jag bara vill ha trygghet) och jag kan få svårt att fokusera kommer aldrig glömma den där gången i skolan då jag låg på 26 och läraren frågade varför inte jag hade antecknat inför föreläsningen, tjaa..det gick inte,  jag lyckades inte hålla fokus på både va läraren sa, skrev på tavlan och vad jag skulle skriva ner i min anteckningsbok. under nätterna kan jag drömma MYCKET mardrömmar vid höga blodsocker.

Vid ett lågt blodsocker kan jag känna hunger, trötthet, kan känna mig lite ledsen och deppig, skakig, nervös,yr, ofokusering, det kan ta lång tid för mig att komma på vad jag skall äta, en gång när blodsockret var lågt och jag var ensam hemma ställde jag mig och bakade chockladbollar mitt i natten, jaa det tyckte jag va mest logiskt just då ;-)

Det jag önskar av allmänheten är också lite respekt, kanske kan du frågaom jag behöver hjälp med något?

Ja det var några rader om min diabetes..

Stor Kram
Linda

Jag fick ett svar på mailinglistan som verkligen värmde, tänk vad bra att vi i diabetesvärlden kan råda varandra och därav komma framåt i vårat diabetesliv, såhär ser svaret ut:

Tack för att du har gjort mitt lilla barn röst förstålig när han "bara" bråkar och grinar och inte kan själv kan göra sig förstådd.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0