natt jobb och SOS träning

Hej :-)

Idag började ju dagen med att sova eftersom jag jobbat inatt, det är lite struligt för mig att jobba natten eftersom min kropp har bestämt att den behöver mat ändå på dagen, så jag fick ställa klockan på 8,10 och 12 för att kontrollera blodsocker och äta något. Sen fortsatte sömnen ända till klockan 14:00 då det snart var dags för Shivas och mín SOS träning med instruktören Ninna.

Det var en jättebra och lyckad träning, blodsockret låg perfekt därför kunde jag släppa den "ångesten" och bara fokusera på Shiva och träningen.

Vi började med att hon skulle greppa pennan, det gör hon perfekt nu utan en massa tugg och trams, sen återgick vi till momentet "lämna" som vi bytte ord för till "tack".

Vi tränade "larma", Shiva skall hämta en person om jag är för dålig för att "hjälpa" mig själv, momentet går ut på att jag och personen i fråga som tränar med mig står mitt emot varandra och jag:

1. Håller Shiva i halsbandet
2. Släpper Shiva
3. Shiva springer iväg till den andra personen, Shiva får beröm av personen i fråga
4. hon skall jobba för att få med personen till mig
5. Väl hos mig jag berömmer med godis + lek 

Vi tränade också på ringklockan som verkligen är en "het potatis" hemma, det gick jättebra och jag mnutade Shiva med godis istället för skälla när Ninna ringde på klockan, förstår ni tänket. Ingen gör något gratis, så Shiva får lön genom att inte skälla och lönen består utav godis.

Vi diabeteslarm tränade också, Shiva luktar på dutten som är "smittad" med min diabetesdoft (antingen lågt eller högt värde, hon tar flärpen som hänger i hennes halsband i munnen, jag klickar hon får beröm. Diabetesdoft + flärp i munnen = bra betalt (massa korv och köttbullar).

Det är så roligt att träna hund nu när Shiva faktiskt börjar förstå tänket. 

Nu skall vi ta en liten promenad.

Vi hörs!

Lindis 


Ser ni "flärpen" på Shivas diabeteshalsband?







Flärpen i munnen betyder att matte skall kolla värde


Pennan i munnen är en apporteringsövning som Shiva börjar bli bra på. Nu skall vi få in att hon skall lämna över den till mig också, Tack säger jag då skall Shiva lämna den i min hand.


Shiva skall hitta den "smittade dutten" och lägga doften på minnet, koppla ihop med godis och beröm = larmning

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0