Sos-träning

Hej :-)

Idag började dagen med Shivas och min SOS-träning klockan 11:30, det var hur häftigt som helst att träna idag. Vi jobbade med Shivas nos mycket idag att hon skulle markera mitt höga och låga blodsocker genom bomullstussarna som luktar "högt och lågt". Så fort hon luktade på den "smittade" tussen så hällde det att snabbt klicka och berömma med godis och lek.

Vi övade också på att hon skulle gripa tag i en liten flärp som hon så småningom kommer ha kring halsen, då var det "markera tussen-gripa flärpen-klick-godis". En lång process för Shiva, men det gick ganska bra och det var roligt att se henne fundera och tänka.

Vi pausar ibland för att jag skall kolla värde, då är Shiva med i hela processen från att hämta mätaren, sitte brevid mig när jag tar in stickan i mätaren och kontrollerar sockret, är blodsockret bra får hon ingen belöning men är det högt eller lågt så får hon massa beröm och godis.

När jag får lågt blodsocker så blir jag väldigt frånvarande och gör ibland ingenting åt situationen, det naturliga är ju att man stoppar något sött i munnen, men så smart är inte jag när jag är låg, Så vi tränade på att Shiva skulle kunna hämta en person och det gick ut på att jag och Ninna (Sos-instruktören) stod mitt emot varandra och Ninna var den som vi var tvungna att göra "värdefull" så Ninna fick det goda köttbullegodiset och jag hade inget, Jag höll Shiva i halsbandet 2 sekunder sen så skulle hon gå till Ninna och få med henne tillbaka, när hon kom till Ninna fick hon godis, Ninna följde med henne till mig och då fick hon även godis utav mig.

Allt handlar om att Shiva skall "tjäna" på att jobba, inte jobbar vi människor gratis heller, vi får lön i pengar, Shiva får lön i köttbullar och lek hihi..

Det är en otroligt häftig resa att utbilda en sos-hund :-)

//Linda





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0