ordet diabetes

När man söker på ordet diabetes på google.se så får man 61,700,000  träffar, det är ett antal. Den första träffen som kommer upp är diabetesförbundets hemsida, bra tycker jag för om man är ny debuterad diabetiker och inte vet om diabetesförbundet men ändå är inne på internet och letar information om sin nya sjukdom så ser man ju i alla fall diabetesförbundet först och det är ju superviktigt att bli medlem i Svenska Diabetesförbundet så man kan vara med att påverka så att diabetes utvecklingen går framåt, vi har ju diabetesförbundet att tacka för mycket bland annat, kostnadsfritt insulin, rätt att ta körkort, fria insulinpumpar. Ja tillsammans med diabetesförbundet kan vi påverka helt enkelt.

När jag själv tänker på ordet diabetes så kommer blodsocker och lantus upp i mitt huvud, blodsocker för att det är så viktigt att hålla koll på men jag är så dålig på att komma ihåg det, måste verkligen bli bättre på det ( Tipsa gärna era sätt att komma ihåg blodsockertagningarna!). Lantus tänker jag på eftersom det är något jag måste ta varje dag men fortfarande tycker gör fruktansvärt ont, försöker alltid skjuta upp lantuset till så sent som möjligt för att jag nästan är lite rädd för den sprutan, men den måste tas..Tycker ni också det gör ont att ta lantus?

Mina vänner som inte känner till diabetes så bra tänker på nålar och sprutor, det kan jag förstå.

Min pojkvän tänker också på lantus precis som jag eftersom han ofta är med och upplever mina smärtsamma lantus tagningar, men när jag frågade honom så svarade han också. "Att min flickvän skall må så bra som möjligt och att jag skall läsa på lite för att få bättre kännedom om sjukdomen". Det gjorde mig glad att han sa så, något jag tipsade honom var att han skulle läsa Ragnar Hanås bok, "hur du blir expert på din diabetes". Den boken kallar vi för diabetes bibeln hemma, Ragnar skriver på ett så lätt hanterligt sätt så alla förstår och han får med så mycket bra info i boken. När jag var liten så fick jag måla en teckning som är med i en utav upplagorna, då kände man sig viktig hihi..Jag lämnade även den boken till läraren som skulle följa med på klassresan till Spanien, När hon kom till flygplatsen så frågade hon med en gång, har du med dig dextrosol?? haha...

Ordet diabetes måste uppmärksammas genom galor, insamlingar, föreläsningar, ökat medlemsantal till diabetesförbundet, mer utbildning till barn i skolorna. Kanske är det detta jag borde bli entrepenör i?? :-)

God natt önskar jag er alla!

Linda

Kommentarer
Postat av: Anna Suchomel

Det finns enormt mycket att göra inom detta område. Du gör ett fantastiskt jobb redan nu - läser din blogg dagligen. Hoppas du hittar ett sätt att jobba med detta, det skulle passa dig! Kram!

2010-02-06 @ 07:43:18
URL: http://www.suchomel.se
Postat av: Fannie

När jag tänker på diabetes tänker jag på Pumpen och blodsocker... Och Dig!



Saknar dig!

2010-02-08 @ 09:53:09
URL: http://fanniesliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0