Diabetes under stress

Bloggen handlar ju om att leva med diabetes och att leva med diabetes är ju vardag för mig egentligen så ni får ju hänga med hela tiden. Efter insidenten här hemma tänkte jag uppmärksamma ett problem som MÅNGA diabetiker har, nämligen blodsockersvängningar utan dess like vid stress.

Igår även ifall jag mer och mer lugnade ner mig efter allt som timmarna gick så tog det låååång tid för blodsockret att "gilla läget" och lägga sig på bra nivå. När jag är stressad så höjs mitt blodsocker och det verkar precis som att min diabetes sätter en mur så att blodsockret verkligen inte kan gå ner.

Att ha högt blodsocker gör att jag i alla fall inte riktigt kan tänka klart och ordentligt i alla situationer, prov i skolan var en total katastrof för mig eftersom jag blev så sjukt stressad utav det och vilket resulterade i att jag alltid låg högt när jag skulle göra ett prov och hur rättvist är det att göra ett prov när huvudet känns som cement, man har svårt att få ordning på siffrorna om det är ett matteprov och man är allmänt "långsam" som resulterar i att man inte hinner svara på frågorna pga tidsbrist man har en timma på sig att svara på provet och det krävs två timmar för att diabetikern med högt blodsocker skall kunna fokusera tillräckligt, så kunde mina höga blodsocker uttrycka sig, jag säger absolut inte att det är så för alla men så är det för mig.

Något som också påverkar grymt mycket är bråk och osämja, det är ett stressmoment i sig att någon skrikre och gapar på en men för min del så blir det dubbelt upp för mitt blodsocker går i taket när någon skriker och gapar på mig eller mot någon annan i min närvaro.

Blodsockret påverkas såå mycket utav vardagen, det gäller hela tiden att tänka, vara steget före, planera, ha good tid på sig man vet aldrig när blodsockret strular till det för mig, ibland prioriterar jag 30 minuters promenad med Shiva för att få ner blodsockret (motion= sänker blodsockret)  när jag egentligen har något annat att göra, det är viktigt och jäkligt avancerat att hålla en god blodsocker balans.

Jag tror faktiskt att det gäller för allmänheten att läsa in sig mer på diabetes och dess konsekvenser, att det faktiskt kan vara farligt med höga blodsockervärden ofta är det nog inte många som vet.

Några tankar från mig

LiNdA

Kommentarer
Postat av: linda

Mitt bs blir också högt av stress..vilket kan vara jobbigt och svårt att undvika vissa perioder!

2010-02-04 @ 17:37:18
URL: http://diabetesett.blogg.se/
Postat av: Nora

Mitt blodsocker blir högt av stress, oro, nervositet och andra spänningar. Är mycket jobbigt :/

2010-02-05 @ 15:00:50
URL: http://noragyll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0