godis




Godis och chips äter vi alla någon gång och jag har själv inte hittat någon gyllende regel för hur man skall resonera och agera med insulinet men jag brukar alltid kompensera med insulin.

Jag försöker äta det goda till helgen så det inte blir något man gör varje dag sen så försöker jag äta gott i samband med fysisk aktivitet. Så frredagsmyset med chips och lite godis kanske kostar en 45 minuters promenad med shiva + insulin då givetvis.

Har funderingar på kolhydratsräkning men en så länge har jag tyvärr inte motivationen att sätta mig in i det. Även om jag fick en kurs i det då jag var mindre och besökte Joslin dibetic center i Boston.

Kram Linda


Kommentarer
Postat av: Anna

jag fick ett tips som jag brukar använda,

jag ställer pumpen på en hög dos och låter sedan den ticka på i cirka 1-1,5h brukar fungera för mig.

men det är ju självklart individuellt och beror ju på hur mycket godis man äter per gång, jag själv brukar inte äta så mycket godis och klarar oftast därför att hålla blodsockret på en bra nivå när man syndar med det :)

2010-08-05 @ 21:53:13
URL: http://diabetestyp1.blogspot.com
Postat av: Astrid

Hej,



Jag bara undrar hur man gör för att dosera sin insulin utan att räkna kolhydrater? Själv fick jag diabetes när jag studerade i Barcelona och de lärde mig direkt hur jag ska räkna kolhydrater för att ge rätt dos. 10gr = ca 1 enhet.

Sen måste man ju testa sig fram lite också, för att se hur man reagerar.

2010-08-09 @ 00:38:51
Postat av: Stefan

Hejsan,



kan bara säga samma som Astrid (har själv haft typ1-diabetes sedans 6års ålder, 36 nu) att en av de första sakerna jag fick lära mig var 1IE insuling till 10-20g kolhydrater (beroende på omständigheter förstås).



I övrigt så avstår jag från allt vad godis, kakor och sötsaker heter, är helt enkelt inte värt besväret att mecka runtr med insulin för att käka lite socker.

2010-08-09 @ 07:54:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0