fastande diabetiker no no

Kom fastande till labbet, ja så står det på kallelsen inför årsproverna jag skall ta innan diabetesläkarbesöket. Det kommer ju ställa till ett rent helskotta för mig. Jag är otroligt beroende av att ha fått frukost i mig på morgonen för att hålla blodsockret uppe.

Det var ju ett årsedan sist (om inte mer!) som jag tog årsprover kommer inte ihåg hur man betedde sig då. Men att hålla en diabetiker fastande är inte den lättaste uppgiften att klara av..

hur gör ni andra?

Linda


Kommentarer
Postat av: Malin Widell

Hej Linda,

Jag tycker det är så spännande att läsa om din lilla Shiva! Fortsätt skriva om hennes framsteg å Lycka till. Gällande att vara fastande är det oftast inte så farligt som det låter man brukar få en morgon til så du kan äta din frukost starx efter 8 på morgonen men glöm inte att ta med dig något. Skulle du bli låg brukar dom säga att det är OK om du druckit söt dricka eller tagit några dextrosol tabletter. Förresten vill du berätta hur du kom med på det Boston projektet med kolhydratsräkning du nämnde i ett inlägg? Jag har själv räknat "carbs" i lite över 2 år nu. Skulle varit kul å kommit iväg på något internationellt med diabetes. Jag är sambo med min pojkvän som oxå är diabetiker :)Lycka till tjejen! Stor kram

2010-08-02 @ 18:15:01
Postat av: Fia

Jag brukar se till att käka extra på kvällen innan och ligga lite högt för säkerhets skull så jag inte får nån känning. Men skulle man ligga lågt så är det ok att ta nåt extra ;)Sen brukar jag vara först på plats så jag får äta snabbt direkt efteråt. Jag har jättesvårt för att gå hemifrån utan frukost i magen, inte för att jag blir låg men så hungrig. Lycka till!

2010-08-03 @ 07:36:05
URL: http://diabetesfia.bloggagratis.se/
Postat av: Johanna

Mitt brukar klara ut sig av sig själv!



Min läkare brukar säga att det är för att man omedvetet blir nervös och då höjs bs av någon anledning!



Gick på dagvård en gång i 4 dagar och då var vi 8 stycken i gruppen som alla tog prover samma dag och när vi kom till dagvården så fick alla testa sitt bs och alla låg högt! ;)



// Johanna

2010-08-04 @ 10:50:07
URL: http://diabetes-johanna.blogspot.com/
Postat av: Elisabeth

Hej!

Kom in här efter din artikel jag läste på Aftonbladet idag. Har själv diabetes sedan jag föddes, är nu 28 år.

Där jag bor så tas det aldrig fasteprover längre, min läkare har tagit bort det. Det spelar nämligen ingen roll enligt honom. De prover som han vill se behöver man inte vara fastande för ändå. Det skulle vara ett specialfall i så fall.

/Elisabeth

2010-08-08 @ 18:53:58
URL: http://20090801.blogspot.com
Postat av: Stefan

Hej,



kommer faktiskt inte ihåg om det står fastevärden nu för tiden när jag skall iväg och plocka blod för Hba1c-provet. Har efter åren vant mig vid att det skall vaera fastevärden, så det går av bara farten nu för tiden.



Min personliga lösning är att alltid boka provtid så tidigt som möjligt. Sedan köra normal procedur på kvällen, och att bara ta ett par få IE insulin på morgonen (för att hålla basdos, och inte gå torrt s.a.s). Efter provtagning, snabbt tillbaka till jobbet för frukost + resterande insulin dos.



Funkar rätt så bra för mig iaf.

2010-08-09 @ 07:58:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0