Diabetes- Lätt eller svårt?

Fick ett medelande från en som inte gillade artikeln i aftonbladet och absolut inte kände att diabetesen var ett sådant problem, till det säger jag - Gud vad skönt!

Detta påvisar ju verkligen hur inviduell sjukdom detta är och hur olika "drabbade" man är. Jag själv måste dratt nit lotten på det sättet att jag har mycket svängningar i blodsockret, fått riktigt kraftiga känningar som jag absolut inte hanterat själv och drabbats av fruktansvärda ketoacidoser som jag behövt ligga på sjukhus för, så det sista jag skulle säga är att min diabetes är enkel och att jag är glad att jag fått den. Jag har också varit på mycket diabetesläger (varje år sen 1995) och har vuxit som sjutton av det och haft SÅÅÅ roligt, fått jättemycket nya vänner som jag har kvar än idag och träffar regelbundet. Men jag är otroligt glad att du som skrev har sluppit allt detta.

Diabetes är en inviduell sjukdom som absolut inte kan jämföras med någon annan även om vi har samma namn på sjukdomen, hur resonerar ni kring detta,är diabetes en lätt eller svår sjukdom?

Mitt svar är att det är en svår sjukdom att leva med, men det går absolut att leva med och man kan hitta många guldkorn såsom diabetesläger.

Tack för komentaren, det är så spännande att se hur olika diabetessjukdomen reagerar. 

 Kram Linda


Kommentarer
Postat av: Anna

det är ju faktiskt som du säger att diabetes är en MYCKET individuell sjukdom,

och ingen kan så mycket om sin egen sjukdom som just en själv.

för även för två personer har samma sjukdom så har man olika erfarenheter på hur man reagerar på saker.

2010-08-23 @ 14:48:37
URL: http://diabetestyp1.blogspot.com
Postat av: Emma

En svår sjukdom enligt mig! Visst jag har rätt så bra kontroll fast det går inte en enda minut utan att jag tänker på den. Den är ständigt med. Kan inte alltid kontrollera hur bs ska bli. Ibland kan man tycka att man vart jätte duktig och inte gjort ngt fel men ändå kan mätaren visa 18.9 och man får panik. Vad har jag gjort för fel?? Och vissa dagar när jag kan ha 4 känningar på samma dag som tar så mkt energi! Har så många ggr känt att jag brutit ihop pga min diabetes att jag inte orkar mer. Den gör inte som jag vill. Jag är idag glad över mitt Hba1c och jag jobbar verkligen för att få det så bra! VARJE DAG!! Så jag håller med dig. Gud va skönt för er som ligger perfekt hela tiden och typ aldrig får känningar eller vad det nu kan vara som gör att er sjukdom blir så lätt?

2010-08-23 @ 21:02:04
URL: http://emmazorro.blogg.se/
Postat av: Mina

Det ÄR en SVÅR sjukdom. Folk fattar inte det.. Har inte mer att säga.. Diabetes typ 1 innebär så mycket som inte går att förklara. Man lider både fysiskt och psykiskt utav denna sjukdom varje dag,hela tiden livet ut. Din artikel var så sjukt bra, det är så dom flesta lever med sin diabetes! Dom andra har ju fått en jäkla tur som inte upplever eller har en sådan här diabetes som vi har.. Annars tycker jag diabetes typ 1 är en hemsk sjukdom och tror inte vissa kan ha det bättre, för diabetes typ1 är hemsk, men den kan vara mer än hemsk.

2010-08-23 @ 21:12:32
Postat av: Fredrika

Jag måste bara hålla med föregående talar. Det ÄR en SJUKT jobbig och svår sjukdom, kanske inte för alla. Men för många, jag är en av dom.

Gud vet vad, hur många komplikationer jag har/haft pga. denna "skitsjukdom".

Men jag är som du glad för de som knappt märker av sin diabetes. Känn er lyckligt lottade!

2010-08-25 @ 22:44:05
URL: http://eddegirl.blogg.se/
Postat av: Fredrik D

Hej!



Lätt sjukdom? Tjena:-)



Har en son på 12år som haft diabetes sedan han var 5 år. Vi brukar säga att det är ett heltidsjobb att vara diabetiker. Planering, kost, matlagning med mera. Det skulle vara roligt att veta hur dom gör, dom inte märker av sin sjukdom. Vi vill verkligen veta vad vi gör för fel.

2010-09-01 @ 16:46:14
Postat av: Oddkathrine

Excellent site. It was pleasant to me.

2011-01-11 @ 15:35:16
URL: http://oddkathrine.blog13.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0