diabetestidningen

Ligger och läser diabetestidningen och kommer till sidan 28 där jag läser om Toves kamp för sin dotters rätt till hjälp med diabetesen i skolan. Detta är ett mycket känsligt ämne för mig eftersom min mamma hade samma kamp i skolan 1995 då jag skulle börja, hon fick koppla in en advokat för att jag skulle ha rätten att gå i skolan med en personlig assistent som stöttade mig i min diabetes.

Pinsamnt Sverige att det är samma problem 15 år senare, nu måste skolans värld börja vakna när det gäller diabetes. I artikeln står det att tove en dag fick svara i telefon varje kvart för att stötta upp i olika diabetesrelaterade frågor, assistenten skolan tillslut hade tillsatt var nålrädd och ville inte ta ansvaret, hur säkert är det att skicka sitt barn till skolan då? Att föräldrar skall få sluta jobba för att skolan inte kan ta ansvar är så fruktansvärt fel.

Jag kommer aldrig glömma den dagen i gymnasiet jag satt på föreläsning inför ett prov vi skulle ha i historia, jag ahde anteckningsblocket och pennan i högsta hugg men på föreläsningens slut så var anteckningsblocket fortfarande tomt, blodsockret var högt för högt, över 20. Hjärnan kopplade inte vad jag skulle skriva ner så då blev det tomt....

Bättring krävs!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0